Dansk kampagne går verden rundt: Du får et chok når du læser den

Laurids Gjelstrup

2 timer siden

|

12/02/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dansk kampagne går verden rundt.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Danmark har en lang tradition for at tænke stort, men sjældent så stort som ideen om at købe en af verdens mest kendte stater.

Forestil dig solskin året rundt, fri adgang til uendelige mængder avokado og en strategisk placering i hjertet af den globale teknologisektor.

Hvis det lyder som en drøm, er det præcis, hvad en hypotetisk plan om at købe Californien indebærer.

Med sine 300 solskinsdage om året er det vestamerikanske paradis en skarp kontrast til den ofte grå og regnfulde danske hverdag.

Derudover producerer staten langt størstedelen af USA’s avokadoer, så en evig forsyning af avokadomadder ville være sikret.

På den kulturelle front kunne Disneyland nemt få en nordisk overhaling og genopstå som Hans Christian Andersenland, hvor Mickey Mouse kunne iføre sig en vikingehjelm.

Men hvorfor skulle Californien være til salg?

Tidligere præsident Donald Trump har aldrig lagt skjul på sin kritik af staten, som han har kaldt "den mest ødelagte i USA".

Hans vedvarende konflikter med Californiens politiske ledelse kunne gøre tanken om et salg fristende, hvis prisen var rigtig og måske endda en livslang forsyning af wienerbrød kunne være den afgørende faktor.

Det er blot nogle af tingene som de foreslår, skriver Denmarkification

Smørrebrød på hvert gadehjørne

Den økonomiske del af planen er ambitiøs. Med et crowdfunding-mål på omkring 1.000 milliarder dollars ville hver dansker skulle bidrage med cirka 200.000 kroner.

Men hvad betyder et par færre cafébesøg, hvis det indebærer at sikre Danmark en plads i solen?

I forhandlingerne kunne man sende landets skarpeste hoveder, Lego-direktører og skuespillerne fra Borgen for at sikre en gunstig aftale.

Planen ville naturligvis også indebære, at dansk kultur og værdier fik en central plads i det nye territorium.

Bylivet i Los Angeles kunne få en skandinavisk opgradering med cykelstier i Beverly Hills, smørrebrød på hvert gadehjørne og en solid dosis hygge i Hollywood.

Med retsstatsprincipper, universel sundhedspleje og faktabaseret politik ville New Denmark måske blive et eksperiment, som hele verden ville holde øje med.

Urealistisk eller ej, denne kampagne er i hvert fald gået verden rundt og ses på de store medier som Metro og Daily Mail.