1. januar trådte nye afgifter på benzin og diesel i kraft - men her indføres endnu en ny afgift på diesel

Emil Martesen

49 uger siden

|

11/01/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Her indføres endnu en afgift i kølvandet på de nylige afgifter.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I går præsenterede regeringen nye tal, der viser, at Danmark nu står til at nå i mål med klimamålet for 2025, hvor CO2-udledningen skal være reduceret med 50-54 procent sammenlignet med tallene fra 1990.

En ny kortlægning fra Aarhus Universitet viser, at den samlede danske drivhusgasudledning falder med omkring to millioner ton CO2-emission i både 2022, 2025 og 2030.

Medregner man forhøjelsen af dieselafgiften på 50 øre per liter fra 2025, så vil den danske reduktion ligge på 52%. Men selv uden dyrere diesel viser de nye tal, at man stadig ville være inden for skiven - altså på over 50% reduktion.

Alligevel vil regeringen ikke gå ind og aflyse den forøgelse af dieselafgiften, som det er besluttet skal træde i kraft i 2025, og det undrer ITD’s bestyrelsesformand sig over.

Det skriver ITD - International Transport Danmark i en pressemeddelelse.

”Argumentet for dieselafgiften var, at Danmark skulle nå sine klimamål. Nu viser det sig så, at vi rent faktisk når de mål, men alligevel afviser regeringen at se på dieselafgiften igen. Samtidig har vi også lige fået en forhøjelse af benzin- og dieselafgiften 1. januar i år, og til næste år indfører regeringen også en kilometerafgift, som man pålægger en branche, der allerede er ramt af recession og faldende fragtpriser i flere europæiske lande”, siger John Skovrup, der er bestyrelsesformand i ITD.

Den danske forhøjelse bliver heller ikke modregnet eller fjernet, når et nyt CO2-kvotesystem for transport og bygninger træder i kraft den 1. januar 2027. Det ventes at fordyre benzin og diesel yderligere med over en krone, og det kommer i sidste ende til at ramme kunderne og dermed også forbrugerne.

”Selvom transportbranchen støtter op om den grønne omstilling, så skal der også være rimelighed i tingene. Som det er nu, er el-lastbiler ikke et reelt alternativ for mange af vores medlemmer. Både fordi rækkevidden og infrastrukturen for opladning slet ikke er gearet til længere kørsler, og så er el-lastbiler i øvrigt også markant dyrere, end de vogne der kører på diesel”, forklarer John Skovrup.

Regeringen indfører 1. januar 2025 en ny kilometerafgift for lastbiler, der kører på de danske veje. Hvordan afgiften skal udmøntes, og hvor meget det kommer til at koste, er endnu ikke meldt ud fra regeringen. Men ITD-bestyrelsesformanden har en klar opfordring til Christiansborg.

”Hvis man politisk ikke ønsker at røre ved dieselafgiften på trods af de nye tal, så vil jeg opfordre til, at man medregner de ekstraudgifter, transportbranchen allerede er blevet pålagt, når man skal udmønte kilometerafgiften. Det synes jeg som minimum godt, man kan forvente”, afslutter John Skovrup.