Selvom sommerferien står for døren og drømmen om afslapning på en solrig strand er nær, betyder det ikke nødvendigvis, at arbejdet slipper sit greb.
En ny undersøgelse foretaget af Norstat for fagforeningen og a-kassen Business Danmark afslører, at næsten hver tredje medarbejder bliver kontaktet af deres arbejdsplads, selvom de officielt holder ferie.
Det skriver Ekstra Bladet.
Undersøgelsen viser, at 29 procent af de adspurgte oplever arbejdsrelaterede opkald eller beskeder i deres ferie. Det bekymrer Martin Kildgaard Nielsen, administrerende direktør for Business Danmark.
"Det er afgørende, at medarbejdere får lov til at koble helt fra og nyde deres ferie uden forstyrrelser, da det er essentielt for deres mentale helbred og generelle trivsel. Ferietiden er utrolig vigtig at prioritere højt, for at vi er i stand til at kunne præstere resten af året, uden at det kommer til at gå ud over den mentale sundhed," understreger han.
Teknologiens dobbeltsidede sværd
Næsten halvdelen af medarbejderne føler sig forpligtet til at svare på arbejdsrelaterede henvendelser fra chefer eller kolleger, og mange løser også arbejdsopgaver under deres ferie.
Den teknologi, som muliggør denne konstante forbindelse, viser sig at have en bagside.
"Teknologien tilbyder os utallige muligheder i hverdagen, men den har også en bagside, særligt når det gælder ferie. Hvis vi ikke håndterer den korrekt i vores ferietid, kan det skabe problemer," påpeger Nielsen.
Kulturelt skred
Ifølge direktøren kan det virke harmløst at besvare et enkelt opkald eller en besked, men hvis det bliver normen, er det et skridt i den forkerte retning. Undersøgelsen viser også, at hver tiende medarbejder aldrig helt slipper arbejdet, selvom de er på ferie. "Det kan måske virke harmløst en enkelt gang, men hvis det bliver normen i virksomhedskulturen at kontakte kolleger på ferie, bevæger vi os i den forkerte retning," tilføjer han.
Undersøgelsen blev gennemført mellem 19. og 25. juni blandt et repræsentativt udsnit af 1019 lønmodtagere.