Når man skal fra Bruxelles til København, er der fem daglige afgange at vælge imellem.
Men for udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) var det åbenbart ikke nok.
I stedet valgte han en løsning, der sendte skatteborgerne en regning på 83.500 kroner for en privatflyvning hjem – en beslutning, der nu får kritik fra flere sider.
Det skriver Ekstra Bladet.
Allerede to uger før rejsen, den 20. marts, begyndte Udenrigsministeriet at koordinere den omdiskuterede flyvning.
Ifølge aktindsigt fra Forsvarets transportspecialister forespurgte ministerens sekretær om muligheden for at bruge et militærfly. Da det ikke var muligt, blev der hurtigt kigget mod en chartret løsning – og kun for hjemrejsen.
En hurtig sammenligning viser, at en business class-billet på ruten typisk koster omkring 3.000 kroner pr. person. Med seks rejsende ville det have givet en samlet pris på cirka 18.000 kroner – langt fra de næsten 84.000 kroner, som skatteborgerne endte med at betale.
Hvad siger lovgivningen?
Ifølge Sten Bønsing, professor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, er der ikke tale om regelbrud, men snarere om en vurdering af, hvorvidt ministeriet lever op til sine egne standarder.
– Det specielle på dette område er, at vi er i et juridisk rum, der er specielt, fordi det i virkeligheden er regeringen selv, der bestemmer, hvad de skal gøre. Det er et spørgsmål om, hvorvidt de vil leve op til deres egne regler. Og det er et almindeligt princip for staten - juridisk - at man skal passe på pengene, fortæller han til Ekstra Bladet.
Vejledningen for ministerens udgifter foreskriver, at business class bør være standarden. Charterfly kan kun bruges, hvis det vurderes at være samlet set hensigtsmæssigt.
Nye regler på vej
På finansloven for 2025 er der lagt op til, at udenrigsministeren fremover får samme privilegier som statsministeren. Det betyder, at charterfly bliver standard frem for undtagelsen.
Men beslutningen møder allerede kritik fra flere partier, herunder SF og Radikale Venstre, som kalder det et "fuldstændig absurd."