Når en større virksomhed eller offentlig myndighed udsender en advarsel, er det afgørende at være særligt opmærksom.
Svindlere finder konstant på nye, mere sofistikerede måder at narre folk til at give afkald på deres penge, hvilket gør det nødvendigt hele tiden at holde sig informeret om de seneste svindelmetoder.
Som kunde i Sydbank bør du være særligt opmærksom netop nu, da banken har advaret om en bølge af falske e-mails, der forsøger at snyde kunderne..
Foto: Mit Digitale Forsvar
Sydbank skriver i advarslen, at der er falske mails i omløb, som hævder, at dit Sydbank-kort ikke kan bruges, før du har aktiveret et nyt sikkerhedssystem.
De omtalte mails indeholder links, der henviser til Sydbanks Netbank, og her bliver kunderne bedt om at indtaste MitID-oplysninger og kortoplysninger - men det må du under ingen omstændigheder gøre:
"Tryk ikke på links i mailen, der henleder til login på Sydbanks Netbank, hvor du skal indtaste MitID-oplysninger og derefter kortoplysninger. Godkend heller ikke efterfølgende med MitID (hvor der forsøges godkendt en større betaling)," lyder opfordringen fra Sydbank.
Reagér straks
Er man kommet til at klikke på linket, og har man indtastet sine oplysninger, har Sydbank en række råd til, hvad man straks skal gøre.
Først og fremmest bør man spærre sit kort i Mobilbanken eller Netbanken. Dernæst anbefales det at skifte bruger-ID i MitID-appen.
Til slut anbefaler Sydbank, at man kontakter dem på telefon 70107879, såfremt uheldet er ude.
"Vær opmærksom og svar ikke på forfalskede henvendelser fra Sydbank via mail, SMS og telefon. Er du i tvivl om ægtheden af en henvendelse, så kontakt banken, før du svarer," lyder det afslutningsvist fra Sydbank i advarslen, som er udsendt via 'Mit digitale selvforsvar'.
Herunder ser du et eksempel på, hvordan en svindelmail kan se ud.
Foto: Mit Digitale Forsvar