I februar og marts 2024 besluttede dagligvarekæden Lidl at reducere prisen på alt frugt og grønt med et beløb svarende til momsen.
Denne indsats var en del af Lidls overordnede strategi for at give danskerne bedre muligheder for at vælge sundere, når de handler dagligvarer.
Sådan skriver Lidl i en pressemeddelelse.
Nu er Lidl klar med en opgørelse over, hvorvidt en lavere pris kan få danskerne til at ændre deres indkøbsvaner.
Resultatet af den momsfri-kampagne i februar og marts blev et markant løft på 13 % i salget af frugt og grønt på landsplan.
En af de kommuner, hvor Lidl har oplevet den største stigning, er Lolland Kommune. Her steg salget på frugt og grønt med godt 22,5 % i perioden. Den momsfri-kampagne understøtter dermed data fra Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse, der viser, at 62% af danskerne vælger ud fra prisen, når de køber deres almindelige madvarer[1].
“I Lidl kigger vi løbende ind i, hvordan vi kan give vores kunder endnu bedre mulighed for at træffe sundere valg, når de handler hos os. Når vi nu ser tilbage på vores forsøg med at fjerne momsen på frugt og grønt, er det tydeligt, at pris har en betydelig indflydelse på, hvad vi putter I indkøbskurven. Hvis vi ønsker at fremme en sundere livsstil, er prisen på frugt og grønt derfor et godt sted at starte,” siger Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Danskerne spiser for lidt frugt og grønt
Kun 55 % af danskerne spiser grøntsager hver dag. Det viser en ny Voxmeter-undersøgelse foretaget i forbindelse med Den Nationale Grøntuge. Det betyder, at en stor del af befolkningen ikke lever op til de officielle kostråd om at spise 600 gram frugt og grøntsager om dagen.
”Det er rigtig ærgerligt at mange danskere spiser for få grøntsager. Grøntsager er en vigtig del af en sund kost og kan forebygge både overvægt, kræft og andre alvorlige sygdomme. Der er brug for tiltag, som kan få flere til at spise frugt og grønt. Lavere priser er en af løsningerne, ikke mindst dem, der har et stramt budget. Så nedsat moms på frugt og grønt vil også mindske den sociale ulighed i sundhed,” siger chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse Susanne Tøttenborg og peger på stigningen i salget af frugt og grønt i Lidls butikker på Lolland var på hele 22,5%.
Ulighed i sundhed til debat
Resultatet af Voxmeter-undersøgelsen peger dermed også på en anden vigtig problemstilling, som denne weekend diskuteres på Folkemøde Møn. Her afholder Lidl tre debatter med udgangspunkt i problematikken ’ulighed i sundhed’.
“Ulighed i sundhed er et stort problem, som koster samfundet dyrt. Og uligheden har vist sig at være særlig stor i provinsen. Som dagligvarekæde med butikker over hele landet har de valg, vi træffer, om vores sortiment direkte indflydelse på kundernes sundhed,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl og tilføjer:
”Vi ønsker at træffe vores beslutninger på et oplyst grundlag. Derfor har vi valgt at arrangere og afholde tre debatter om ulighed i sundhed på folkemødet, så vi kan blive endnu klogere på problematikken, og hvordan vi kan få kunderne til at putte mere frugt og grønt i indkøbskurven.”
Provinsens Folkemøde, Folkemøde Møn, afholdes fredag d. 23. august og lørdag d. 24. august i Stege på Møn.
Kommuner med den største stigning i salget af frugt og grønt i forbindelse med Lidls momsfri-kampagne
Vesthimmerland Kommune: 31 pct.
Faxe Kommune: 23,5 pct.
Dragør Kommune: 22,5 pct.
Lolland Kommune: 22,5 pct.
Køge: 22 pct.