Det danske dagligvaremarked er et af de mest konkurrenceprægede i landet, og nu er kampen mellem Netto og Rema 1000 rykket ud i det åbne med en plakat, der sætter gang i nabodrillerierne.
Netto har placeret et humoristisk skilt foran deres butik i Havnegade i Odense – lige ved siden af Rema 1000 – med en stikpille til konkurrenten.
"Nabokrig" mellem discountgiganter
"Vi har jo også set den her dokumentar med nabokrigen på TV 2, og med udgangspunkt i den polemik laver vi med et glimt i øjet lidt sjov med vores nabo," lyder det fra Nettos kommercielle direktør, Kristine Marie Thøgersen, til B.T.
Plakaten har en spydig besked:
"Man vælger desværre ikke sine naboer. Heldigvis vælger man selv, hvor man handler." En direkte hilsen til Rema 1000, der efter en massiv ekspansion, hvor de blandt andet overtog en stor del af de tidligere Aldi-butikker, nu står stærkt i konkurrencen mod Salling Group, som ejer Netto.

Foto: Salling Group
Hård kamp om kunderne
"Der er ingen tvivl om, at Netto er den største på det danske dagligvaremarked, og det er en position, som Rema 1000 stræber efter. Det er ingen hemmelighed. På den måde er der en form for nabokrig i gang. Billedet siger jo netop det," siger detailhandelsekspert Bruno Christensen.
Han understreger, at placeringen af butikker spiller en afgørende rolle i konkurrencen. Danskerne vælger ofte dagligvarebutik ud fra bekvemmelighed, og beliggenheden kan derfor have en direkte indflydelse på kundernes valg.
Rema 1000 svarer igen
Hos Rema 1000 tager man drilleriet med et smil og en snert af humor. Kommunikationsdirektør Jonas Schrøder giver en kort, men kæk kommentar til B.T.:
"Hyggeligt med lidt humor fra konkurrenten. #gånubaretilhøjre."