Klokken var ved at runde 22, og dermed lukketid i den lokale Netto, hvor 21-årige Oliver Vammen arbejder som lukkeansvarlig. Lige op til lukketid kom der to kunder ind i butikken, men det gik ikke helt efter planen.
For her blev Oliver udsat for noget, som næsten hver fjerde - nærmere bestemt 71 procent af landets butiksansatte er blevet udsat for. Nemlig verbale overfusninger.
»Det var en kunde og hans ven, som kom ind lidt i lukketid og tog sig god tid. Jeg sagde, at vi var ved at lukke, og der fik jeg at vide, at jeg var uprofessionel,« fortæller Oliver Vammen til B.T og tilføjer:
»Da de så kom op til kassen, blev den ene ved med at tale grimt til mig. Han spurgte så, om han kunne købe cigaretter, men automaten var lukket, og det ville tage ti minutter at starte den. Han var meget frustreret og sagde, jeg skulle være glad for, at jeg stod i butikken. Ellers ville han have tæsket mig.«
Den ubehagelige oplevelse er som nævnt tidligere slet ikke et enestående tilfælde, desværre.
Ifølge en undersøgelse foretaget af HK Handel, så er 71 procent af butiksansatte inden for det seneste år blevet udsat for verbale overfusninger. 12 procent er ligefrem blevet udsat for trusler inden for de seneste 12 måneder.
Disse tal vækker harme i netop HK, som altså har stået for at lave undersøgelsen.
”Det er helt uacceptabelt, at så mange ansatte bliver behandlet dårligt af kunderne. Det går hårdt ud over arbejdsmiljøet, når man skal stå model til grimme kommentarer eller endda trusler”, siger formand for HK Handel, Mette Høgh.