Norlys’ kundeservice har lige nu ekstra travlt på telefonerne, fordi en lang række kunder lige nu modtager sms’er fra nogen, der udgiver sig for at være Norlys.
Altså såkaldte phishing-sms’er.
- Siden telefonerne åbnede i morges, har vi haft kø, og langt størstedelen af kaldene kommer fra kunder, der har fået den her sms, som truer med, at vi lukker for strømmen, hvis ikke de betaler en falsk faktura, som der er et direkte link til. Vi har politianmeldt sagen og opfordrer vores kunder til at slette sms’erne, siger Jess Bech, der er privatkundechef i Norlys’ energiforretning.
Sådan skriver Norlys i en pressemeddelelse.
Phishing-sms’erne er meget virkelighedstro, også fordi Norlys faktisk sender kunder, der har ubetalte energiregninger en venlig påmindelse per sms.
Norlys linker dog aldrig til regningen i selve sms’en, men beder blot kunden betale den regning, vedkommende allerede har modtaget.
Kunder, der er kommet til at trykke på linket, opfordres til at kontakte politiet.
Det er ikke mere end et par måneder siden, at Norlys sidst oplevede, at der florerede en lignende phishing-kampagne.
- Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Norlys’ navn og logo endnu engang bliver misbrugt til svindel. Sms’erne, der er i omløb i øjeblikket, ligner til forveksling dem, som vi også oplevede, at mange af vores kunder modtog i sommer. Jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Jess Bech.
Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på mit.norlys.dk