Det er vigtigt at være ekstra opmærksom, når en tilbagekaldelse af et produkt offentliggøres.
Sådanne tilbagekaldelser iværksættes for at beskytte forbrugerne, når der opdages fejl eller sikkerhedsrisici, der kan udgøre en fare.
Senest er der blevet identificeret en alvorlig defekt, som har ført til, at 1.738 biler nu er tilbagekaldt.
Problemet kan potentielt indebære en sikkerhedsrisiko for både førere og medtrafikanter, og producenten har derfor truffet beslutning om at fjerne de berørte køretøjer fra vejene, indtil fejlen er udbedret.
Fejl opdaget i flere modeller
Bilejere bør tjekke e-Boks med det samme.
Sagen er nemlig den, at der er blevet opdaget en fejl i flere Peugeot og Opel-biler, hvorfor Motorregistret nu har udsendt en advarsel til de berørte bilister.
Helt konkret er fejlen fundet hos de nye modeller af Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland, der netop er kommet på det danske marked.
Sådan skriver FDM.
Fejlen går ud på, at møtrikkerne på de tre bolte, der fastgør bærekuglen, ikke holder, som de skal. Det betyder, at de kan løsne sig, hvilket gør bilen usikker at køre i.
Tilbagekaldelsen drejer sig om 1.738 biler.
Løbende dialog
Men hvordan skal man så forholde sig, hvis man er en af de berørte? Det giver Lone Otto svar på.
Lone Otto, der er områdechef for FDMs tekniske rådgivning, fortæller, at der er en løbende dialog, og at ejerne bliver opdateret, så snart der er nyt:
"Vi har løbende været i dialog med Wismo i forhold til status på problemet og kunders udsigt til at få udbedret de defekte bærekugler og adgang til lånebil," siger hun.
Wismo, som er importøren af både Peugeot og Opel, har hele tiden haft et stort lager af bærekugler, men manglede i starten nok møtrikker til at få repareret alle biler.
Nu er der dog sket fremskridt. I går modtog forhandlerne nemlig de sidste reservedele, så alle kan få ordnet sin bil.
"Vi beklager meget den ulempe, som sagen har medført for vores kunder, og samtidig vil jeg understrege, at vi har taget situationen alvorligt fra starten. I det første kundebrev, der blev sendt ud, bad vi ejerne om omgående at kontakte en forhandler, hvor de kunne få en kundebil stillet til rådighed. Da situationen omkring levering af reservedele ændrede sig pga. af forsinkelse, anbefalede vi ejerne at undlade at anvende deres bil midlertidigt, indtil den nødvendige reparation er foretaget," siger Hanne Sørensen, der er kommunikationschef hos Wismo.