MobilePay kunne godt bruge en WeShare: Det kan næsten ikke betale sig for dem

Marcus Dam

1 dag siden

|

13/04/2025
Indland
Foto: Privat
Appen er en fast del af danskernes hverdag, men økonomisk er den stadig dybt i minus.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De fleste danskere bruger MobilePay nærmest dagligt.

Flere penge ind, men stadig alt for mange ud

Om det er til en øl i byen, børnepenge til ungerne eller regningen fra frisøren. 

Men trods kæmpe popularitet og millioner af brugere, går det ikke ligefrem godt på bundlinjen.

Det skriver Ekstra Bladet.

Det fusionerede selskab bag appen, Vipps MobilePay, har nemlig tabt hele 880 millioner norske kroner i 2024 – det svarer til cirka 542 millioner danske kroner. 

Det lyder måske skørt, når man tænker på, hvor mange penge der flyver gennem appen hver dag, men tallene fra årsregnskabet taler for sig selv.


Der er dog et lille lyspunkt.

Året før lød underskuddet på omkring en milliard norske kroner, så MobilePay har trods alt fået barberet en god bid af minusset væk. 

Men det er stadig langt fra sorte tal.

Selskabet har ellers haft travlt.

Over 1,35 milliarder overførsler blev lavet i 2024, og alene i Danmark bruger over 4,6 millioner mennesker appen hvoraf 82 procent er aktive hver måned. 

Den gennemsnitlige dansker lavede 123 overførsler via MobilePay i løbet af året.


Så hvem betaler prisen?

Omsætningen steg også. I 2024 lød den på 1,7 milliarder norske kroner, hvilket svarer til lidt over en milliard danske kroner.

En stigning på godt 30 procent fra året før. 

Men når man korrigerer for, at Vipps og MobilePay først blev slået sammen i maj 2023, er væksten i virkeligheden tættere på 9 procent.


Selvom du som bruger ikke betaler direkte for at bruge appen, har selskabet omkostninger til teknologi, drift, lønninger og udvikling. Og det er netop her, regningen vokser sig stor.

Det rejser spørgsmålet: Hvor længe kan det fortsætte, før der kommer gebyrer på de små, daglige overførsler?

Lige nu holder de skindet på næsen med vækst og nye markeder, men for en app, der er blevet så uundværlig for mange, er det værd at holde øje med, om prisen i længden bliver sendt videre til brugerne.


Ads by MGDK