Møbelgiganten Ilva har besluttet, at det er tid til en slankekur – og det er ikke kun i udvalget af møbler.
Efter et regnskabsår, der endte i røde tal, er kæden nu klar til at tage drastiske skridt for at vende skuden.
En ny strategi skal skære kraftigt i størrelsen på deres butikker i både Danmark og Sverige, og det betyder, at flere af de nuværende 44 butikker vil krympe markant.
Ifølge Finans der har talt med administrerende direktør Kim Møller Mønster, vil nogle af de kommende Ilva-butikker være helt nede på 2.500 kvadratmeter, sammenlignet med de nuværende butikker, som ofte er omkring 12.000 kvadratmeter store.
Det betyder, at mange butikker vil flytte til mindre lokationer, eller at andre lejere overtager de overskydende kvadratmeter. For eksempel lukker varehuset i Tilst ved Aarhus, men det genopstår snart på en mindre adresse i nærområdet.
Samtidig sigter Ilva mod at øge deres digitale tilstedeværelse og satse mere på online-salg – et område, der er blevet stadig vigtigere, nu hvor fysiske butikker kæmper for at overleve.
Domino-effekten fortsætter
Ilva er dog ikke den eneste møbelkæde, der har haft det svært.
For kun en måned siden lukkede kæden My Home alle deres 23 butikker, med henvisning til de barske vilkår i møbelbranchen.
Ilvas seneste regnskabsår viste en omsætning på 1,4 milliarder kroner, men det var ikke nok til at holde underskuddet fra døren.
På trods af de udfordrende tider kan Lars Larsen Group, der ejer Ilva, dog stadig glæde sig over succesen med Jysk, som i sidste regnskabsår kunne fremvise et overskud på hele 1,1 milliarder kroner.