Medie: Regeringen vil fjerne forhadt afgift blandt danskerne

Nicolai H

3 timer siden

|

28/04/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mange danskere kan snart ånde lettet op.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Siden 1924 har nye biler i Danmark været belastet af tårnhøje afgifter, men nu kan et af de mest indbringende statslige pengetræer stå for fald.

Kilder tæt på regeringen bekræfter overfor Ekstra Bladet, at en afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler er rykket tættere på end nogensinde før.

Mere end halvdelen af de nye biler, der bliver solgt i Danmark, kører på strøm. Og den grønne bølge har sat turbo på en intern regeringsdiskussion, som flere kalder "historisk" i sin betydning for bilmarkedet.

En central kilde beskriver afskaffelsen som "helt sikkert" på vej, mens andre indikerer, at en fuld omlægning af bilbeskatningen også er i spil.

Siden rabatter på elbiler blev indført, er indtægterne fra registreringsafgiften halveret på få år, og udviklingen ser ud til at fortsætte. Hvor staten i 2018 kunne notere sig omkring 18 milliarder kroner fra afgiften, lyder det nu på cirka ni milliarder.

Men trods de politiske ambitioner vil det ikke være et fingerknips, der fjerner afgiften. Flere modeller for en ny bilbeskatning er i spil. Især en omlægning, hvor bilister i højere grad betaler for deres faktiske kørsel, er blevet luftet – den såkaldte roadpricing.

Konceptet vil indebære betaling per kørt kilometer, og især udenlandske bilister på danske veje kan komme til at bidrage.

Planerne har dog også vækket bekymring. Internt i regeringen minder man sig selv om, hvor galt det kan gå, hvis nye afgifter rører ved følelserne i befolkningen. Erfaringerne fra debatten om betalingsringen i København spøger stadig, og skrækscenariet med gule veste som i Frankrig får flere til at manøvrere varsomt.

For bilisterne betyder de aktuelle drøftelser, at lavere bilpriser kan være på vej – men altså først på den lidt længere bane. Et abrupt prisfald ville få brugtbilmarkedet til at styrtdykke, og dét kan ramme mange bilejeres økonomi hårdt.

Der er derfor lagt op til et langt tilløb. Ingen vil tage chancen for at fremkalde et pludseligt kollaps i bilsalget, og derfor ventes de endelige ændringer at blive rullet ud gradvist, sandsynligvis som et forårstema for regeringen, før Folketinget går på sommerferie.

Ud over roadpricing nævnes en justering af den halvårlige ejerafgift som en mulig brik i finansieringspuslespillet. Højere benzinpriser er dog udelukket af frygt for at puste til utilfredsheden blandt bilister på landet.

For regeringspartier som Venstre og Moderaterne, der i årtier har drømt om at punktere registreringsafgiften, vil et farvel til Danmarks dyreste bilafgift være en triumf. Men internt lyder mantraet fortsat: Intet er sikkert, før aftalen er skrevet under.

Ads by MGDK