Svindlere har formået at narre en række danske banker ved hjælp af simple telefonopkald.
Ved at udgive sig for at være bankkunder har de opnået adgang til konti, genåbnet spærrede kort og hævet beløbsgrænser – alt sammen uden fysisk fremmøde.
En undersøgelse fra faktamediet TjekDet afslører nu, hvor sårbare bankernes sikkerhedsprocedurer kan være.
De afslørende oplysninger stammer fra lydoptagelser fundet på computere tilhørende et kriminelt netværk.
Materialet, som TjekDet har fået adgang til gennem et efterretningsfirma, viser, hvordan svindlerne metodisk arbejder for at snyde bankansatte.
På optagelserne høres svindlere ringe til bankerne, hvor de, ved at besvare kontrolspørgsmål korrekt, overbeviser medarbejderne om, at de er de rette kontohavere.
I nogle tilfælde lykkes det dem at få genåbnet kort, der tidligere var spærret af sikkerhedsmæssige årsager.
I andre tilfælde får de hævet beløbsgrænserne på konti, så de kan foretage større transaktioner.
Sikkerhedsprocedurer afsløret som utilstrækkelige
Undersøgelsen viser, at nogle banker stiller svære kontrolspørgsmål, såsom at spørge til lægehus eller tidligere betalinger, hvilket kan gøre det vanskeligere for svindlerne.
Men ofte er de så godt forberedte, at de alligevel kan besvare spørgsmålene og dermed få adgang til kundernes midler.
I en af optagelserne beder en bankmedarbejder svindleren om at bekræfte et CPR-nummer, hvilket bliver oplyst uden tøven. Desuden bliver han spurgt, om han står bag en række mistænkelige transaktioner, der førte til spærring af kortet.
Han svarer bekræftende – og får kortet genåbnet. Hele opkaldet varer blot et minut.