De fleste har efterhånden læst og hørt om engelsktalende it-svindelere, der med tyk accent ringer til tilfældige danskere og fortæller, at de ringer fra Microsoft, Windows eller Google og at der er noget galt med vedkommendes computer.
Af samme grund ved de fleste danskere også, at de ikke skal tro på svindlernes løgne, når de beder om at få adgang til ens computer for at kunne afhjælpe med problemet.
Det skriver Syd- og Sønderjyllands Politi i en pressemeddelelse.
Desværre har de danske bedragere videreudviklet og forbedret deres udspekulerede fupnumre, så de nu ringer op og udgiver sig for at være fra eksempelvis en fagforening, der gerne vil donere penge til vedkommende eller fra en kommune, der har opdaget, at de har fået for lidt i pension og vil indbetale pengene.
I andre tilfælde har svindlerne ringet og udgivet sig for at være fra vedkommendes bank, pensionskasse eller fra retten, og ved at påtage sig en rolle forbundet med en hvis myndighed, har svindlerne haft held til at narre flere danskere.
De seneste tre måneder har man alene hos Syd- og Sønderjyllands Politi fået en håndfuld af den type anmeldelser, hvor bedrageren har talt godt dansk og fremstår yderst troværdige.
I et tilfælde blev offeret franarret 60.000 kroner, og i et andet tilfælde over lød beløbet på 50.000 kroner.
Derfor har Syd- og Sønderjyllands Politi nu valgt at advare borgerne om ikke at tro på de falske opkald.
- Vi kan kun gentage, at man aldrig – og vi gentager aldrig – skal give sine betalingskort-oplysninger, info om NemId eller bank-oplysninger videre til folk i telefonen. En myndighed vil aldrig nogensinde ringe og bede om den type informationer. Det vil banker og fagforeninger heller ikke, lyder det fra politiet.
I pressemeddelelse oplyses det, at ofrene ofte er ældre mennesker, og derfor opfordrer politiet til, at man taler med de ældre i sin familie og omgangskreds og fortæller dem, at den slags bedragerier findes – og at de ikke skal lade sig lokke.