Er du blandt de over 3 millioner danskere? Adskillige har krav på at få pengene tilbage

Nicolai H

13 uger siden

|

19/09/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden har fundet sig nødsaget til at træde i karakter, efter adskillige kunder er blevet afvist i at få deres penge tilbage.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Har du nogensinde mistet penge på et udløbet rejsekort uden navn?

Så er der godt nyt fra forbrugerombudsmanden, der nu svinger den juridiske hammer og erklærer, at Rejsekort & Rejseplan A/S skal lade pengene flyde tilbage til forbrugernes lommer – uanset om kortet er udløbet, og dit navn ikke står på det.

Det skriver DR.

For mange danskere er rejsekortet blevet en fast følgesvend, når de tjekker ind og ud af tog og bus. Men for dem med et anonymt rejsekort har der været en grim overraskelse, hvis kortet nåede sin udløbsdato uden advarsel: deres penge var fanget på kortet, og Rejsekort & Rejseplan A/S nægtede at udbetale dem.

Syv vrede kunder klagede over denne praksis, og det fik Forbrugerombudsmanden til at tage affære.

"Forbrugere har ret til at få udbetalt eventuelle restbeløb på rejsekort til enhver tid, hvis der ikke er indgået aftale om kortets gyldighedsperiode," lyder det skarpt fra vagthund Torben Jensen.

Problemet har været særlig alvorligt for kunder, der købte et rejsekort fra en automat eller station uden at få klar besked om kortets udløbsdato. For dem føltes det som et mysterium, hvor pengene pludselig forsvandt.

Torben Jensen påpeger, at manglende information om kortets gyldighed undergraver kundernes retssikkerhed:

"Det er afgørende for forbrugernes mulighed for at udnytte indløsningsretten, at de er blevet oplyst tydeligt om gyldighedsperioden."

Så næste gang du står med et rejsekort, der har udløbsdatoen tæt på, kan du ånde lettet op – dine penge er ikke tabt, og du kan kræve dem tilbage.

Ifølge Kollektiv Trafik Forum er der i Danmark 3,3 millioner aktive rejsekort i omløb.