Når noget går bedre end planlagt, må man justere kursen.
Det er essensen af den debat, der nu blusser op om registreringsafgifter på elbiler i Danmark.
Salget af de klimavenlige køretøjer er nemlig gået så godt, at det kan føre til tidligere indfasning af højere afgifter, end politikerne oprindeligt havde tænkt sig.
Det skriver Ekstra Bladet.
2024 blev året, hvor elbilerne for alvor tog føringen på de danske veje. Over halvdelen af de solgte personbiler i løbet af året var elektriske, og alene i december var hele 61,5 procent af de nyindregistrerede biler drevet af batterier.
Ifølge en analyse fra Mobility Danmark vil vi allerede i 2028 kunne se en million elbiler på de danske veje, hvis de nuværende afgifter fortsætter uændret. Det er hele to år tidligere end det politiske mål, der er sat til 2030.
Miljøøkonomer kalder på handling
Lars Gårn Hansen, miljøøkonomisk vismand og professor på Københavns Universitet, mener, at udviklingen åbner døren for at skrue op for afgifterne hurtigere end planlagt.
”Det gør det muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler,” siger han til Altinget. Hans pointe er, at når målene kan nås med færre skatterabatter, bør man justere de økonomiske incitamenter.
Også politisk er spørgsmålet om elbilafgifter kommet på dagsordenen. Skatteminister Rasmus Stoklund har allerede annonceret, at han vil invitere Folketingets partier til forhandlinger om emnet.
Om det betyder, at elbilerne mister deres afgiftsfordele tidligere end planlagt, må tiden vise.
Den oprindelige plan var, at afgifterne først skulle være fuldt på niveau med fossilbiler i 2035. Men med den nuværende salgsfart og de stærke signaler fra både eksperter og politikere, ser det ud til, at danskerne skal forberede sig på en ny afgiftsstruktur langt tidligere.