I en indsats for at fremme sundere spisevaner blandt danskerne, annoncerer 365discount et markant initiativ. Fra den 25. til den 31. januar 2024 vil kæden skære momsen på alle frugt- og grøntvarer i deres butikker over hele landet. Samtidig lyder en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.
Det skriver Coop i en pressemeddelelse.
København, 22. januar 2024 – 365discounts beslutning om at skære momsen på frugt og grønt i en uge fra d. 25.-31. januar 2024 er truffet som en del af kædens vedvarende engagement i danskernes sundhed og som en reaktion på den stigende inflation, der påvirker forbrugernes fravalg af sundere fødevarer.
Med initiativet sender 365discount også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent.
"Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48% af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt”, udtaler Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount, og fortsætter:
"Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg."
Ikke et billigt initiativ
365discount har længe haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark. Med denne uges initiativ tager kæden et konkret skridt mod at realisere dette mål:
"Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer," tilføjer Michael Tilsted.
I en undersøgelse fra november 2023 udarbejdet for bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen støtter 81% af respondenterne idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. I 2022 skar 365discount momsen i et lignende initiativ, hvor tallene talte for sig selv.
"I 2022 købte danskerne hele 23% mere frugt og 44% mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne ift. at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne," afslutter Michael Tilsted.