Vi går en mørkere tid i møde, og dagene er allerede blevet kortere. Det betyder, at der er behov for ekstra opmærksomhed i trafikken.
I myldertiden er det ved at være mørkt - både om morgenen, men også om eftermiddagen, og det øger risikoen for et færdselsuheld.
Derfor kræver det både, at man fokuserer på sin kørsel, men også, at man husker alle de små regler, der står i færdselsloven, så alle kan komme sikkert hjem.
Ulempe
En af de store frustrationer blandt billister er at holde på en sidevej for ubetinget vigepligt, hvor man skal ud på den store hovedvej. Problemet er bare, at der bliver ved med at komme biler, så man føler, at man er nødsaget til at mase sig ud foran en anden bil, hvor den bil så bliver nødt til at bremse eller flytte foden fra speederen.
Og allerede her har man som billist for ubetinget vigepligt brudt færdselsloven. For som billist, der holder for ubetinget vigepligt må man hverken være til fare eller ulempe.
Man er til fare, hvis der er en nærliggende eller realistisk chance for sammenstød, eller, at der er sket et færdselsuheld. Man er til ulempe, hvis man tvinger en anden billist til at gøre noget, som billisten ellers ikke ville have gjort. Fx at flytte foden fra speederen.
Hvis man er til fare, så får man en betinget frakendelse af sit kørekort. Hvis man er til ulempe får man et klip i sit kørekort. Det vil faktisk sige, at man i sådan en situation bare skal vente og vente indtil der så er plads til at køre ud - uden at være til hverken fare eller ulempe.
Denne regel gælder ikke kun for ubetinget vigepligt, men for alt krydsende færdsel. Så blandt andet også ved venstresving, hvor man skal holde tilbage for modkørende færdsel.
Færdselsloven § 26, stk. 5: Kørende, som har vigepligt, skal på tydelig måde ved i god tid at nedsætte hastigheden eller standse, tilkendegive, at de vil opfylde vigepligten. Kørslen må kun fortsættes, når det under hensyn til andre køretøjers placering på vejen, afstanden til dem og deres hastighed kan ske uden fare eller ulempe.
Unødig ulempe
Udover de to ovennævnte begreber, så er der et sidste term man som billist skal være opmærksom på - og det er unødig ulempe. Dette er gældende i ensrettet færdsel, så fx på motorvej eller landevej med mere end et spor i samme retning.
Når man IKKE må være til unødig ulempe, så må man gerne være til nødvendig ulempe overfor andre trafikanter. Det vil sige, at man godt må få andre trafikanter til at løfte foden let fra speederen ved fx en overhaling - dog KUN, hvis trafiktætheden tillader det. Så i tæt trafik må man gerne være til nødvendig ulempe og tvinge en anden trafikant til at flytte foden fra speederen. Men hvis der ikke er tæt trafik, og man som billist godt kunne have ventet med sin manøvre, men vælger at være til unødig ulempe - så falder hammeren.
Unødig ulempe straffes med enten bøde eller et klip i kørekortet, hvor ulempe altid straffes med et klip i kørekortet.
_________
Vær derfor opmærksom ude i trafikken, og husk også at tænde dit lys når kravene til lygtetændingstiden er opfyldte.