De fleste kender sikkert nervøsiteten, man kan føle op til en jobsamtale. Man er nervøs for, om man mon har forberedt sig nok, og for hvilke spørgsmål der mon bliver stillet.
For nogle fylder det meget inden en jobsamtale, mens det for andre fylder lidt. Men hos softwarefirmaet ‘Xero’ i Australien, er det noget helt særligt der afgør, om du bliver taget i betragtning til jobbet og ansat.
Det skriver Dailymail.
Her afslører chefen, Trent Innes, nemlig et helt særligt trick, som han altid bruger, når han har inviteret kandidater til jobsamtale.
I en podcasten ‘The Ventures’, afslører han hvad det er for et trick og hvorfor han gør det.
Skal vise om du passer ind
Han fortæller, at når han tager imod en kandidat som skal til jobsamtale, så starter han med at tage vedkommende med hen i virksomhedens personalekøkken. Her tilbyder han dem en kop kaffe.
Herefter sætter de kursen mod lokalet hvor de skal holde samtalen.
“Så går vi tilbage og gennemfører vores interview, og en af de ting, jeg altid når interviewet slutter, er, om den person tager sin tomme kaffekop med tilbage til køkkenet,” fortæller Trent Innes og fortsætter:
“Du kan udvikle færdigheder, du kan få viden og erfaring, men det handler virkelig om din holdning, og den holdning, vi taler meget om, er konceptet ‘vask din kaffekop’.
Trent Innes forklarer, at man i virksomheden går meget op i, at køkkenet er pænt, og at alle rydder op efter sig selv.
“Det er egentlig bare for at sikre, at de faktisk vil passe ind i kulturen i Xero og virkelig påtage sig, de opgaver de bør,” lyder det fra Trent Innes.
Han fortæller også, at han aldrig vil ansætte nogen, som fejler i testen. Så sætter du ikke din egen kaffekop på plads, så vil du altså aldrig blive ansat i Xero.