Mensa: Matematikevner og intelligens hænger ikke nødvendigvis sammen

Lukas Jepsen

177 uger siden

|

10/06/2021
Videnskab
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Ifølge en af Mensas talspersoner, hænger matematikevner, eller mangel på samme, og en høj intelligens ikke altid sammen.

Dagens topnyheder

Hvis man er klog, så er man også god til matematik, ikke sandt?

Ikke nødvendigvis, lyder svaret fra en af Mensas talspersoner, der i et interview har forsøgt, at gøre op med nogle af de fordomme, der knyttes til organisationen og høj intelligens generelt. 

Folk, der finder matematik svært, kan falde i en fælde ved at tro, at de ikke er kloge eller i det mindste ikke så kloge som dem, der finder emnet let.

Men det er ikke tilfældet ifølge Mensa, verdens ældste og mest eksklusive samfund med høj IQ.

Mensa fortæller nemlig, at mange af medlemmerne ikke udmærker sig ved matematik, hvilket viser, at du ikke nødvendigvis, skal være den helt store tal-haj, for at blive accepteret i det eksklusive samfund, eller bare være intelligent.

Mensas tests inkluderer kun grundlæggende aritmetik som at tilføje, subtrahere og multiplikere, og tal vises kun i Mensa-tests med henblik på mønstergenkendelse.

”Folk antager altid, at høj intelligens og matematik korrelerer. Det gør de faktisk ikke,” - fortæller Ann Clarkson, en talsperson for Mensa, ifølge Mirror og fortsætter:

”Der er mange Mensa-medlemmer, der vil fortælle dig, at de er dårlige til matematik - og der er mange, der er meget gode til matematik,”

Ifølge Ann Clarkson, opstår misforståelsen og myten om, at gode matematikevner er lig med høj intelligens, eller omvendt, fra forskellige tests der bliver kaldt ‘IQ-tests’, men som ellers er mangelfulde i deres vurderinger. 

Hun fortæller samtidig, at høj intelligens, ikke afgøres af indlært viden.

“Jeg tror, ​​problemet opstår, fordi folk ser matematikpuslespil, der er mærket som 'IQ-tests' og antager, at for at score højt på en IQ-test, har du brug for matematik.

”I virkeligheden har en ægte IQ-test ikke matematik i sig, ud over meget grundlæggende aritmetik. En IQ-test vurderer logik, mønstergenkendelse og tankehastighed, ikke lært viden.

Ann giver et eksempel på Mensa-tests med tal og forklarer: “Hvis et Mensa-spørgsmål bad dig om at finde det manglende nummer i denne rækkefølge: 1, 3, 6, 10, 21 28, er den eneste 'matematik', du har brug for at vide, nummerrækkefølgen og antallet af manglende tal mellem hver enkelt.

"Så der er to tal mellem 1 og 3, tre mellem 3 og 6, fire mellem 6 og 10 og så videre, så det manglende tal er 15."

Dette er et forenklet eksempel, men det viser, hvordan IQ-tests ikke skal teste lært viden.

Et godt eksempel på, at matematik ikke nødvendigvis forbindes med IQ, er den grafiske designer Katja Koggelmann fra London. Hun har en Mensa IQ-score på 142 og indrømmer, at hun havde svært ved matematik i skolen og stadig kæmper med tal.

Den 45-årige kvinde, der tog Mensa-testen for et par år siden, sagde: ”Jeg er virkelig dårlig til tal. Jeg har det godt med grundlæggende matematik, men med noget mere kompliceret finder jeg det svært. For nogle mennesker, når de konfronteres med et matematikproblem, stiger deres hjerneaktivitet, men med andre går det ned, og de bliver stressede,” - siger hun og tilføjer:

”Nogle ting oversættes ikke i dit hoved, jeg er bedre med ord. Du er ikke dum, hvis din hjerne har en fejl, når det kommer til matematik. ”