Vi lever lige nu i en tid med rigtig høje priser på strømmen. Derfor forsøger folk at bruge alle tænkelige metoder til at spare på strømmen.
Men selvom der allerede er fundet flere gode løsninger, så er der formentlig endnu en på vej, og det kommer fra en lidt uventet kant.
Bilindustrien peger nemlig på, at elbiler takket være nye teknologiske løsninger vil åbne for adgang til billig strøm til ejerne.
»Helt lavpraktisk åbner det her for, at man kan tanke strøm på elbilen om natten, hvor strømmen gerne er billig, og så bruge den i hjemmet når elpriserne topper typisk ved spisetid, når alle har gang i komfuret og frikadellerne,« siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører til Finans.
Løsningen, som Mads Rørvig taler om, er en teknologi kaldet V2G – vehicle to grid, som betyder, at elbiler ikke kun kan tanke strøm, men også kan sende lagret strøm retur til for eksempel elnettet eller husstanden.
Teknologien er allerede kendt, men den er ikke udrullet i et særlig bredt omfang. Ser man et til halvandet år ud i fremtiden, så vil det dog være en helt anden snak, lyder prognosen fra Mads Rørvig.
»Det er en teknologi, som vil indtage markedet nu. Bare de næste 12 måneder vil vi se en lind strøm af nye elbiler med den nye V2G-teknologi,« siger Mads Rørvig.
Hos Volkswagen Denmark fortæller pressechef Thomas Hjortshøj, at man fra næste år vil kunne benytte sig af V2G-teknologien, vælger man at købe et køretøj herfra.
»Volkswagen ser V2G-teknologien som en vigtig feature i fremtidens elbiler, og fra 1. kvartal næste år vil alle nye elbiler fra Volkswagen-koncernen baseret på MEB-platformen (ID.3, ID.4 og ID.5 samt elbiler fra Audi, Seat og Skoda) understøtte denne teknologi,« siger Thomas Hjortshøj.