Forskere bekræfter fund af månehule: Kan blive starten på permanent menneskelig tilstedeværelse på Månen

Mathias Madsen

7 uger siden

|

17/07/2024
Forskere jubler over fundet af en underjordisk såkaldt månehule.

Rummet, Månen, Solen og de andre planeter har længe været omgivet af stor mystisk og undren. I mange tusinde år har mennesker kigget op mod himlen og undret sig over, hvad det er for nogle lysende prikker, der er deroppe.

I dag ved vi, at det er stjerner, Solen, Månen, planeter, galakser og meget andet, men selvom vi ved meget mere om rummet, end vi gjorde for tusind år siden, så er der stadig endnu mere, vi ikke ved.

Selv på Månen, som er Jordens nærmeste nabo, er der stadig ting, som vi ikke har opdaget, og for nyligt gjorde forskere fra NASA faktisk et fund på netop Månen, som muligvis kan blive startskuddet til en permanent menneskelig tilstedeværelse på vores nærmeste nabo.

Det skriver CNN.

Månehule kan give afgørende læ

Ifølge det amerikanske medie har forskere længe haft en teori om, at der fandtes såkaldte månehuler på Månen - underjordiske gange skabt af vulkansk aktivitet, som forbinder fordybningerne på Månens overflade med hinanden.

Man har arbejdet med teorien, fordi man håbede på, at månehulerne kan fungere som læ for eksempelvis astronauter, og nu har man endelig været i stand til at bekræfte, at sådanne månehuler eksisterer på Månen.

"Månehuler har længe været et mysterie. Forskere teoretiserede deres eksistens i mere end 50 år. Så det var overraskende endelig at være i stand til at bevise eksistensen [...]," har én af forskerne bag studiet, Leonardo Carrer, udtalt.

Forskerne fra NASA har ved at studere radarmålinger fra Månen indsamlet siden 2010 bekræftet, at der ér mindst én månehule, som vil kunne fungere som læ mod for eksempel stråling, ekstreme temperaturer og blæst for både astronauter, udstyr og robotter.

Ifølge forskernes studie, som blev udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature Astronomy i mandags, befinder månehulen sig i 130 til 170 meters dybde, og den er mindst 45 x 30-80 meter.

Studiet tyder desuden på, at der formentlig er mange flere månehuler som denne, og håbet er, at de i fremtiden vil kunne fungere som læ mod for eksempel Månens ekstreme temperaturer, der kan svinge fra 120 helt ned til -130 grader.

"[...] månehuler kan være et alternativ eller en tilføjelse til en base på Månens overflade," har Carrer forklaret.

Opdagelsen kommer samtidig med, at nationer som USA og Kina arbejder på at sende mennesker til Månen for første gang siden månelandingen i 1969. Håbet er, at man kan oprette en permanent base med konstant menneskelig tilstedeværelse, ligesom man har på Den Internationale Rumstation.