YouSee med ‘skjult’ prisstigning: Kunderne raser

Henrik Rothenbücher

269 uger siden

|

25/10/2019
Underholdning
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Det kan godt være, at YouSee ikke sætter prisen op på deres produkter i går, men alligevel kommer der en skjult prisstigning. Det skyldes, at udvalget bliver mindre, og det mener cheføkonom fra Forbrugerrådet Tænk bestemt ikke er fair.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der har været en regulær tv-krig i Danmark i løbet af de seneste par måneder, siden YouSee via medierne valgte at meddele, at man ikke ville forlænge kontrakten med Discovery Network, og kun ønskede deres kanaler i en bland-selv-pakke.

Det var Discovery Network til gengæld langt fra tilfredse med, og de lancerede derfor en større mediekampagne, hvor de gjorde folk opmærksomme på, at YouSee fra 2020 ville blive til NoSee, og at mange tusinde danskere i fremtiden vil gå glip af Superliga, landskampe, reality og meget mere.

Mange YouSee-kunder virkede langt fra tilfredse med udsigten til at miste Discoverys kanaler, også selvom de ville få kanaler som C More Stars, C More First, C More Hits og C More Series i stedet.

Discovery Networks foretog en undersøgelse, der viste, at 18 % af YouSees kunder helt sikkert ville skifte udbyder, mens 15 % vil overveje at skifte. I alt regnede Discovery Network frem til, at 51 % af YouSees kunder - hvilket svarer til knap 575.000 husstande - ønsker at opsige deres abonnement.

YouSee har naturligvis ingen interesse i at miste deres kunder, og derfor forsøgte de at skabe god stemning ved, at de for første gang i otte år ikke vælger at hæve prisen på kundernes abonnement, mens konkurrenterne gør det.

Problemet er bare, at mens man som YouSee-kunde ikke skal betale et højere beløb pr. måned, så betaler man samme beløb for et produkt, der er blevet forringet. Dermed betaler man faktisk mere pr. kanal hos YouSee, og dermed er det inddirekte en prisstigning.

Lige netop det, er flere YouSee-kunder meget utilfredse med, og cheføkonomom fra Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon, mener ikke, at YouSee er fair, når de fortæller deres kunder, at der ikke er prisstigninger i år.

“Det er jo en tydelig prisstigning, når man skal betale det samme for et produkt, der er blevet mindre. Hvor dumme tror YouSee egentlig, deres kunder er?” fortæller cheføkonomen til B.T og fortsætter:

“Det overrasker mig lidt, at YouSee på den måde siger, at der ikke kommer prisstigninger, og at nogle kunder så ender i den her situation. Det er simpelthen ikke fair over for deres kunder, at YouSee ikke siger tingene, som de er,” lyder det fra Martin Salamon.

Bondefangeri

På YouSees Facebookside skal man heller ikke lede længe, for at finde den første utilfredse kunde, og hvis man kigger ned gennem feedet, så vrimler det med beskeder fra folk, der ikke er tilfredse med, at YouSee holder fast i prisen, når de får færre kanaler.

“Godt medierne nu har set med, og kan skrive om hvordan I snyder folk, ved at sige prisen ikke stiger. Nej vi får færre kanaler, så det er da en skjult prisstigning I har gang i og dermed ikke det produkt man har købt, som man får. Vi mister 11 kanaler og får 4 nye, men ikke nogen vi kan bruge til noget. Vi købte i sin tid Fuldpakken for at få Discovery's kanaler og Eurosport, det var derfor vi blev kunde hos jer, så det er jo slet ikke det produkt man har købt man nu får,” lyder det fra en utilfreds Lisette Rasmussen, der føler sig bondefanget.

“Jeres latterlige spin er uanstændigt. Hvor dumme tror I egentlig, jeres kunder er?! Farvel YouSee,” lyder det fra Lena Schønemann, mens mange brugere følger trop.

Er du kunde hos YouSee, og ønsker du at fortsætte?