Rema 1000 i problemer efter stor brøler: "Jeg synes, det er tricky"

Emil Martesen

8 uger siden

|

20/10/2024
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Rema 1000 er havnet i problemer efter en stor brøler.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der kan ikke herskes tvivl om, at forbrugernes tillid til Rema 1000 er under pres i øjeblikket.

Man skal nemlig ikke spole tiden ret langt tilbage før flere tilfælde af vildledende mærkning så dagens lys.

En konkret sag fra Norge, hvor peberfrugter blev markedsført som norske, men viste sig at være belgiske, har vakt opsigt og rejst spørgsmål om dagligvarekædens integritet.

Anders Nordstad, der er civiløkonom og har en stor følgerskare på sociale medier, har været en af de mest markante stemmer i debatten.

Forleden modtog han et billede fra en følger, der viste peberfrugter med norsk flag på tilbudsplakaten, selvom de var fra Belgien, og nu sætter han ord på sagen.

Det skriver TV 2 Norge.

"Jeg synes, det er tricky, ganske enkelt", udtaler han til TV 2 Norge.

Anders Nordstad, der også er tidligere generalsekretær i Småbrukarlaget, har længe fulgt med i, hvordan dagligvarekæderne præsenterer deres varer.

Ifølge ham er sagen om de belgiske peberfrugter ikke et enkeltstående tilfælde.

Han modtager jævnligt eksempler fra sine følgere, der viser ham noget lignende, hvorfor han nu mistænker, at der er et mønster i fejlene:

"Jeg tror, ​​at de bruger det her bevidst og forsøger at skabe et indtryk af, at frugten og grøntsagerne på hylden er mere norske, end de egentlig er," siger han.

Rema 1000 kalder det en fejl

Rema 1000, som er involveret i den konkrete sag, kalder det en fejl.

Salgs- og marketingdirektør Pia Mellbye har udtalt til TV 2 Norge, at butikken kort forinden havde haft norske peberfrugter, og at fejlen skete, da et nyt parti belgiske peberfrugter blev leveret.

"Vi bestræber os på at have korrekte oplysninger på plakaten til enhver tid, men her er der desværre sket en fejl," lyder meldingen.

Uanset hvad har sagen kastet lys over et udbredt problem i Norge, og det står klart, at forbrugere ønsker større gennemsigtighed i dagligvarebutikkerne.