Lennart dybt forvirret over fartbøde: Jeg skrottede bilen for 25 år siden

Nicolai H

5 uger siden

|

08/03/2025
Udland
Foto: Privat
Foto: Privat
25 år efter Lennarts Volvo blev hentet, tjekkede der en fartbøde ind.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Forestil dig at modtage en fartbøde fra et andet land – for en bil, du skrottede for et kvart århundrede siden.

Det lyder som noget fra en dårlig kriminalroman, men for svenske Lennart "Lillen" Wallin er det præcis, hvad der er sket.

Ifølge fransk politi har hans gamle Volvo 745 for nylig kørt for stærkt på en landevej nær Paris, selvom bilen for længst burde være skrottet.

“Det er helt utroligt”

Den uventede bøde dukkede op i Wallins postkasse, hvor han til sin store overraskelse kunne læse, at hans bil var blevet blitzet af en fartfælde den 13. februar i år. Det ville måske ikke være så mærkeligt, hvis ikke det var for én væsentlig detalje: bilen blev skrottet for 25 år siden.

"Det er helt utroligt. Fyrene, der kom og hentede bilen dengang, kørte en palleløfter gennem sideruderne på den," fortæller Wallin til Ölandsbladet.

Alligevel har en bil med præcis samme registreringsnummer angiveligt drønet afsted med 86 km/t i en 80-zone – og nu kræver de franske myndigheder, at han betaler.

Har Volvoen fået nyt liv?

Selvom fartbøden umiddelbart ser alvorlig ud, er der heldigvis en åbning. Ifølge brevet fra fransk politi skal Wallin ikke betale, hvis han ikke selv har ført bilen. Og dét er han temmelig sikker på, at han ikke har.

"Mekanikeren sagde, at det ikke var værd at reparere. Jeg parkerede den for at slippe for at betale skat, og så kom fyrene fra Nybro og hentede den. De kørte rundt og hentede gamle biler, jeg troede virkelig, den skulle til ophuggningen," forklarer han.

Så hvad er der sket? En teori er, at nogen har snuppet nummerpladen og sat den på en anden bil. En anden mulighed er, at skrotbunken aldrig nåede sin endelige destination, men i stedet blev genoplivet og sendt tilbage på landevejene.

Svensk motorregister skaber problemer

En del af mysteriet kan hænge sammen med det svenske motorregister, som er et af verdens mest offentligt tilgængelige. Her kan alle se, hvem der har ejet og ejer hvilke biler, og hvis en bil aldrig officielt er blevet afmeldt, kan det forklare, hvorfor Wallin stadig står som ejer af en Volvo, der nægter at dø.

Uanset hvad sandheden er, behøver han ikke betale bøden – men han kan godt undre sig over, hvad der egentlig blev af hans gamle skrotbunke.

Ads by MGDK