I Danmark skaber de usikkerhed: Her skal have nummerplade på el-løbehjul

Marcus Dam

3 timer siden

|

25/04/2025
Udland
Foto: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com
Foto: Karolis Kavolelis / Shutterstock.com
El-løbehjul har i årevis været populære i bybilledet over hele Europa, men i Holland har de indtil nu haft svært ved at komme lovligt ud på gader og stræder.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er dog ved at ændre sig. Den hollandske transportminister Barry Madlener (PVV) forventer, at de første godkendte el-løbehjul med nummerplade snart bliver tilladt på offentlige veje.

Nyt system skal skabe klarhed og sikkerhed

Indtil nu har der været et paradoks i Holland. 

El-løbehjul har godt nok kunnet købes frit, men har i praksis været ulovlige at bruge på offentlig vej med risiko for bøder, hvis man blev stoppet.

Nu varsler myndighederne en opblødning, hvor små el-køretøjer, herunder el-løbehjul uden pedalassistance, kan godkendes til trafik og få tildelt en nummerplade.

Ordningen betyder, at køretøjerne skal godkendes af den hollandske trafikstyrelse RDW.

Først herefter må de bruges på offentlige veje. 

Det nye krav træder i kraft fra 1. juli 2025 og gælder også for andre lette elektriske køretøjer og særlige typer knallerter uden pedalhjælp.

For eksempel de små elbusser kendt fra børneinstitutioner, også kaldet BSO-busser.

Ejere af sådanne køretøjer får ét år til at få registreret deres køretøj hos RDW og få nummerpladen sat på.


Billigere end normalt

Normalt koster det 50 euro at få et køretøj registreret, men for netop denne kategori har den hollandske regering valgt at subsidiere registreringsgebyret, så det i stedet koster 18 euro, svarende til 135 kroner.

Ifølge minister Madlener handler ændringen først og fremmest om trafiksikkerhed og kontrol.

 Med nummerplader på løbehjul og andre småkøretøjer kan politiet lettere spotte, om et køretøj er godkendt, eller om det kører ulovligt.

Det nye initiativ er en del af en bredere indsats for at skabe bedre regulering af mikromobilitet i Holland. 

Spørgsmålet er nu, om flere europæiske lande, herunder Danmark, vil lade sig inspirere.



Ads by MGDK