Hovedstad følger trop: Sænker hastighedsgrænsen til 30 km/t de fleste steder i byen

Nicolai Steinicke

51 uger siden

|

08/12/2023
Udland
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
Mange af gaderne får nu sænket fartgrænsen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En række større europæiske byer har allerede gjort det, og nu følger hovedstanden med.

Maksimal kørehastighed på flertallet af veje i den hollandske hovedstad falder til 30 kilometer i timen, ned fra de nuværende 50 km/t fra fredag. De indfører de nye tiltag for at forbedre trafiksikkerheden.

Den maleriske by, berømt for sine kanaler og cykelvenlige mobilitetskultur, har arbejdet på at afbalancere effekten af sin voksende befolkning og turisme på dens begrænsede plads. Fra en "Hold Jer Væk"-kampagne, designet til at dæmpe larmende turister, til forslag rettet mod at begrænse gennemkørselstrafik i centrum, har Amsterdam taget konkrete skridt i år for at gøre sine kvarterer mere beboelige. Det skriver Bloomberg.

Den flere måneder lange indsats for at overgå til nye hastigheder stammer fra samtaler med Amsterdams indbyggere, der fandt, at to tredjedele siger, at trafikken i deres kvarter er usikker, sagde kommunen i en udtalelse.

Mens der i gennemsnit sker mere end tre alvorlige ulykker om dagen i byen, kan den nye hastighedsgrænse reducere sådanne hændelser med op til 30%, sagde den.

Kommunen hævder, at den lavere hastighedsgrænse vil halvere trafikstøjen og give chauffører mere tid til at behandle information og reagere på uventede situationer.

Omkring 4.500 nye trafikskilte er allerede blevet installeret for at lette overgangen. Offentlig transport som sporvogne og busser vil fortsat køre med hurtigere hastigheder på 50 km/t, da de bruger dedikerede spor.

Byens beslutning om at reducere hastighedsgrænserne blev dårligt modtaget af nogle lokale. Amsterdam er blevet en "skør" by, og 30 km/t er for knallerter, skrev en vred beboer på X, tidligere kendt som Twitter.

Amsterdam følger byer som Bruxelles, Paris og Madrid, der har reduceret vejhastigheder i de senere år. Kommunen sagde, at den vil justere trafiklys for bedre trafikstrøm, samtidig med at bemærke, at bilister i Bruxelles ikke har oplevet længere rejsetid siden en udrulning der i 2021.

Den hollandske hovedstad blev opkaldt som den næstbedste by efter Helsinki i en ny rangering af urban mobilitet mandag.