Står den snart på kør-selv-ferie over grænsebroen østpå, så behøver du nødvendigvis ikke at tanke op hjemmefra.
Efter en lang kamp med EU-regler og et par skarpe sving i EU-Domstolen ser det nu ud til, at Sverige igen kan slippe biogasbrugerne for afgifter. Men hvornår, hvordan – og hvem får egentlig mest ud af det?
Biogas blev tidligere set som den grønne helt i Sverige, fritaget for afgifter og anset som en vej til en renere fremtid. Men i en tidligere EU-domstolsafgørelse blev den svenske skattefritagelse for biogas dømt ude som ulovlig statsstøtte. Den besked sendte chokbølger gennem Sveriges biogasindustri, der pludselig stod med regninger, som ingen havde budgetteret med.
Men nu har EU-Kommissionen været på banen igen og fundet frem til, at Sverige under visse betingelser kan genindføre afgiftsfritagelsen. Det lyder som sød musik i ørerne på både producenter og brugere af biogas i landet.
Finansminister Elisabeth Svantesson har da heller ikke holdt sig tilbage med at juble over udsigten til afgiftslettelser i en pressemeddelelse:
“Det er en kærkommen nyhed for alle Sveriges producenter og brugere af biogas,” lyder det optimistisk fra hende.
Ukendt horisont
Svenskerne må dog væbne sig med lidt tålmodighed, for præcist hvornår fritagelsen træder i kraft, står stadig hen i det uvisse.
Det rygtes, at ordningen primært vil komme erhvervslivet til gode, mens private forbrugere måske må nøjes med at kigge langt efter de nye regler.
Europa-Parlamentets Emma Wiesner fra Centerpartiet har derfor allerede råbt højt på X (det tidligere Twitter), og opfordret regeringen til at få sat fart på.
Salget af gasbiler har taget et dyk på 28 procent sammenlignet med sidste år, og i år er der indtil videre kun rullet knap 1.500 nye gasbiler ud på de svenske veje. Det svarer til en markedsandel på sølle 0,6 procent, der i høj grad skyldes dyre benzinpriser og et stadigt mere magert udvalg af gasbiler.
Biogas-frobrugere håber dog, at den nye afgiftsfritagelse kan give industrien en tiltrængt håndsrækning og måske endda lokke flere bilkøbere tilbage til gasmodellen. Om det lykkes, står dog stadig som et åbent spørgsmål.
Herhjemme på de danske veje er biogas slet ikke på menuen længere, ifølge de seneste tal fra Mobility Denmark. I 2024 har ingen valgt en bil, der kører på andet end el, benzin eller diesel.