Chefen reducerede hans løn, fordi han kom ét minut for sent: Nu får han tilbagebetalt tre kroner efter sin død

Mathias Madsen

133 uger siden

|

28/04/2022
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En principsag i Japan har taget en besynderlig drejning.

Dagens topnyheder

Japanske Hirofumi Wada har arbejdet som togfører i Japan i en stor del af sit 59-årige liv. 

Den erfarne togfører gav derfor ikke op uden kamp, da hans arbejdsplads forrige år ifølge VICE trak ham 56 yen (cirka tre kroner) i løn, fordi han i deres øjne kom ét minut for sent.

I stedet for at acceptere den tilsyneladende ligegyldige og åndssvage straf valgte Wada at trække sin arbejdsplads - West Japan Railway - i retten, hvor han anklagede dem for at have reduceret hans løn uden gyldig grund. 

Han krævede derfor at få tilbagebetalt de 56 yen, samt at få udbetalt en erstatning for det følelsesmæssige stress, som han angiveligt har været igennem, på 2,2 millioner yen (120.000 kroner).

Episoden, som hele sagen handler om, fandt sted i juni 2020, hvor Wada skulle køre et tomt tog til et depot. 

Den erfarne togfører kom desværre til at gå til den forkerte perron, hvilket resulterede i, at han kørte afsted med toget fra den rigtige perron ét minut senere end planlagt, og det fik West Japan Railway til at mene, at han altså ikke havde arbejdet i det ene minut.

Arbejdspladsen besluttede derfor at trække Wada i løn, hvilket altså startede retssagen, som Wada nu tildels har vundet. 

Godt nok afviste retten nemlig hans erstatsningskrav på 2,2 millioner yen, men de gav ham ret i, at afbejdspladsen fejlagtigt havde trukket ham i løn, og West Japan Railway fik derfor besked på at tilbagebetale 56 yen til Wada. 

Problemet er bare, at retssagen blev afsluttet d. 20. april, og Wada desværre døde af pludselig sygdom d. 3. april i år. 

Wada selv får altså ikke det store ud af retssagen, men togførernes fagforening i Japan jubler over afgørelsen. 

Togene i Japan er nemlig kendt for at være ekstremt punktlige, hvilket ifølge fagforeningen går ud over togførerne, som lider under et vanvittigt pres. 

"Det var meget tydeligt, at Wada stadig arbejdede i løbet af det forsinkede minut," har Goto Maekawa, som er generalsekretær for fagforeningen, udtalt. 

Maekawa har desuden forklaret, at den ekstreme punktlighed er en måde, hvorpå togselskaberne kontrollerer deres medarbejdere.

Han uddybede: "Det er en måde konstant at overvåge sine medarbejdere på, og hvis de laver en fejl, vil de udføre ret seriøse straffe, såsom reducering af løn eller fyringer, endda få dig til at skrive stile, hvor du siger, at du aldrig vil lave fejlen igen."

"Over tid skaber det en masse mental stress for medarbejderne, fordi de er så bange for at lave en fejl," har han forklaret. 

Ifølge Maekawa er rettens beslutning derfor et skridt i den rigtige retning, som forhåbentlig kan skabe et miljø for de ansatte i togbranchen, der ikke er så mentalt stressende. 

"Før Wada døde, sagde han ofte, at han tog det i retten for sin kouhai [red. sine yngre kolleger]. Han ønskede, at denne sag skulle forbedre arbejdsvilkårerne for de yngre generationer," har Maekawa forklaret.