Når bilen er pakket med bagage og familie, så vil de fleste gerne så hurtigt frem som muligt til feriedestinationen.
Men hastværk kan blive lastværk, når det drejer sig om transport.
For pauser undervejs på bilferien er vigtige, da hjernen har brug for en pause, når man har kørt i et par timer.
Sådan skriver Rådet for Sikker Trafik.
Jo mere træt man er, jo mere uopmærksom bliver man i trafikken. Høj hastighed er farligt og gør man bliver hurtigere træt som bilist.
"Drømmen om at suse ned ad pisterne kan få nogle til at trykke speederen i bund og køre længere, end der egentlig er forsvarligt. Så husk, at pauser er afgørende for både krop, sjæl og ens opmærksomhed – så kan du jo også få tid til at nyde en curry wurst på en raststätte, inden du rammer alperne. Samtidig er høje hastigheder både farlige, og man bliver hurtigere træt som chauffør, så derfor skal man tænke sig om og lægge luft ind i planerne – sneen er næppe smeltet selvom man kommer lidt senere frem," siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Rådet for Sikker Trafik har samlet syv gode råd, der kan gøre din bilferie sikker og tryg.
Sæt dig ind i færdselsreglerne i udlandet
Hos FDM har de samlet vigtig viden om regler i udlandet, som bilister bør sætte sig ind i, før de kører afsted. For hemmeligheden bag en god kør selv-ferie er forberedelse hjemmefra, lyder det fra bilisternes organisation.
"Selvom færdselsreglerne i det øvrige Europa langt hen ad vejen ligner de danske, er der alligevel særlige regler i nogle lande, og dem skal man naturligvis også følge som dansk bilist. Derfor er det en god idé på forhånd at sætte sig ind i konkrete regler, der hvor man skal køre. For bryder man de lokale regler, risikerer man en bøde, der kan være meget højere, end hvad vi er vant til i Danmark. Og selvom man er turist, kan bøden sagtens finde vej til postkassen derhjemme. Derfor bør man altid – også i udlandet – overholde reglerne og i øvrigt køre efter forholdene," siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
I kø på Autobahn
Stopper trafikken pludselig: aktiver havariblinket for at advare bilister, der kommer i høj hastighed bagfra.
Det er forbudt at køre i nødsporet. Også selvom køen står helt stille, og der ikke er så langt til næste frakørsel. Nødsporet må kun benyttes, hvis din bil har et teknisk nedbrud.
I flere lande skal man på motorveje eller veje med mindst to vejbaner i hver retning, huske de såkaldte nødkorridorer, hvis der opstår kø.
Så snart der er optræk til kø, skal alle bilister sørge for at skabe en nødkorridor til redningskøretøjer på vejen.
De, der kører i den venstre vognbane, skal holde så langt til venstre som muligt. De, der kører i højre vognbane (og en evt. midterbane) skal holde så langt til højre som muligt. Nødsporet må ikke optages, og man må ikke stå ud af bilen, selvom man holder stille.