Der har tidligere floreret billeder på nettet af smør og ost med tyverisikring, og det kan vi som forbrugere godt vænne os til.
Det mener Gerrit Heinemann, der er leder af Eweb Research Center ved Niederrhein University of Applied Sciences.
"Mad bliver en luksusvare," forklarer han til Business Insider. Her fortæller han også, at fødevarepriserne er steget med 14,8% på et år. Særlig kød er blevet meget dyrere og i mange tilfælde er priserne fordoblet.
Da tyverisikring altid har været brugt i supermarkeder, så er der ikke noget usædvanligt ved, at de varer, som der opleves svind ved, de sikres med f.eks. klistermærker.
Det usædvanlige er, at der nu tyverisikres varer, der før var billige og som vi bare for et år siden ikke kunne forestille os være genstand for massivt tyveri.
Også i Storbritannien har der været flere sager med supermarkeder, der tyverisikrer dagligvarer. Tesco lavede tyverisikring af smør efter produktet var steget eksplosivt i pris.
Også kæder som Edeka, Netto og Aldi arbejder med tyverisikring af produkter.
Kan blive en ny standard alle steder
Ifølge Heinemann, så vil vi se mere og mere tyverisikring efterhånden som der udrulles ny teknologi og der samtidigt bliver færre medarbejdere i supermarkederne.
De nuværende klistermærker er synlige på produkter, og det har allerede en præventiv effekt på tyveriet, men også usynlige markeringer, f.eks. i en form for lim, som kan puttes på produkter, der ikke koster andet end et par kroner, kan blive benyttet i supermarkedernes kamp for at mindske svind.
Det er måske også bare et spørgsmål om tid, før vi ser det indført i Danmark.