Ældre kvinde mister over 3,3 millioner kroner i komplekst svindelnummer efter hussalg

Nicolai Busekist

63 uger siden

|

06/10/2023
Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ældre kvinde er blevet snydt for over 3,3 millioner kroner i et komplekst svindelnummer efter et hussalg.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Svindlere bliver hele tiden klogere og bedre til at udtænke mere komplekse svindelnumre, som er uoverskuelige og svære at gennemskue.

Dette har en australsk kvinde desværre lært på den hårde måde, da hun efter at have solgt sin bolig, blev svindlet for 750.000 australske dollars. Det svarer til lidt over 3,3 millioner danske kroner.

Kvinden, hvis navn er Jane, har været kunde hos banken Australia and New Zealand Banking Group (ANZ) i næsten fem årtier – og netop ANZ er ifølge News.com.au også blevet misbrugt i forbindelse med svindlen.

Hun blev offer for et svindelnummer, hvor en svindler udgav sig for at være en repræsentant, der tilbød, at hun kunne overføre pengene fra hussalget til en såkaldt ING-konto. Her er der tale om en særlig opsparingskonto med en høj rente.

Desværre viste det sig, at der hverken var tale om en reel repræsentant fra ANZ eller en konto i denne bank. Derimod blev alle hendes penge overført til en konto i National Australia Bank (NAB), som svindlerne havde oprettet til formålet.

Da det gik op for hende, at hun var blevet snydt, skyndte Jane sig naturligvis at kontakte både NAB og ANZ. Desværre var det ikke til nogen nytte, da hun blot fik at vide, at der ikke var nogen måde at inddrive hendes penge på.

I Australien, hvor dette svindelnummer fandt sted, opfordres kunder til at anmelde svindel til deres banker. Dette ændrer dog ikke på, at der er begrænsede muligheder for at få sine penge tilbage igen.

Det samme gør sig gældende i Danmark, hvor bankerne ikke har mulighed for at tilbagetrække en overførsel, selvom der er tale om svindel. Netop derfor advarer bankerne også om at foretage bankoverførsler, medmindre man er helt på den sikre side.

I sidste ende fik ANZ med til at tilbage blot 1.000 australske dollars (ca. 4.500 kroner) til Jane. I denne forbindelse understregede de også, at de ikke ville være i stand til at yde mere omfattende hjælp.

"Jeg plejede at have ultimativ tro på banksystemet. Men mine penge ville have været mere sikre under min madras," sagde Jane, da hun i forbindelse med sagen udtalte sig til 7News.

Ifølge News.com.au er sager om svindel, hvor svindlerne udgiver sig for at være en bank eller en repræsentant for en bank, blevet både mere komplekse og mere udbredte i Australien.

I Danmark er der også utallige eksempler på danskere, der er blevet svindlet, fordi de i god tro har overført penge, efter at have talt i telefon med eller modtaget en e-mail fra deres bank – som så viser sig ikke at være deres bank.