89-årige Leiv har kørt bus hele sit liv: De sidste 15 år har været uden passagerer, og det ærgrer ham

Mathias Madsen

25 uger siden

|

25/06/2024
89-årige Leiv er træt af, at han ikke kan fylde bussen op med passagerer længere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

89-årige Leiv P. Larsen - eller Leifen, som han bliver kaldt - har kørt bus for selskabet Tide Bus i ø-kommunen Bømlo i det sydlige Norge siden han var i slutningen af 20'erne.

Store dele af Leifens liv er altså foregået bag rattet i en bus, men de sidste 15 år har der ikke været én eneste passager ombord på hans bus - og det ærgrer ham. Det har han fortalt til norske NRK.

Årsagen til, at Leifen ikke længere kører med passagerer, er, at han - trods hans enorme erfaring - ikke længere kan føre en bus sikkert nok til at have andre mennesker med ombord. Det vurderer de norske myndigheder i hvert fald.

Til trods for at Leifen ikke har været involveret i ét eneste uheld i sin 60 år lange karriere, blev han nemlig for snart 15 år siden frataget retten til at køre med passagerer, fordi den øvre aldersgrænse for passagerbefordring i Norge er 75 år.

Hverken den garvede buschauffør selv eller hans arbejdsgiver mener dog, at han har noget problem med at håndtere det tonstunge køretøj, og Leifen kører derfor stadig dagligt bus - bare uden passagerer.

Han kører nemlig Tide Bus' busser til og fra værkstedet, vaskehallen og andre steder, hvor der ikke skal passagerer med, og det glæder Leifen, at han fortsat kan få lov at køre bus, men han savner passagererne.

"Jeg savner at have folk med mig. Jeg er udadvendt, derfor er jeg buschauffør. Så jeg synes, det er lidt dumt," har han udtalt.

Mangel på chauffører

Engang hed den øvre aldersgrænse for buskørsel med passagerer i Norge 70 år, men fordi mange buschauffører ønskede at fortsætte i jobbet efter den alder, og fordi der var mangel på buschauffører, blev grænsen hævet til 75 år.

Leifen og flere andre ældre buschauffører mener dog, at grænsen bør hæves yderligere. Ifølge NRK er hver fjerde buschauffør i Norge nemlig over 60 år og dermed på vej mod (måske ufrivillig) pension, men der kommer ikke nok nye unge chauffører ind til at erstatte de ældre.

"Mange er kede af det, når de skal parkere bussen i en alder af 75 år, især dem, der er vant til at køre turbusser. Jeg har fået mange telefonopkald fra ældre buschauffører, der trives i servicefaget," har Jofri Lunde, der er erhvervspolitisk chef i NHO Transport, forklaret.

Trafikministeriet i Norge er dog ikke i tvivl; aldersgrænsen bliver ikke hævet yderligere.

I et skriftligt svar har ministeriet således med henvisning til flere undersøgelser foretaget af offentlige styrelser og myndigheder slået fast, at risikoen for ulykker i trafikken simpelthen stiger for voldsomt, når man passerer 75 år, til at det er forsvarligt at lade 75-årige og ældre køre med ansvaret for andre menneskers liv.

"Der er forskellige årsager til den øgede risiko, men aldring reducerer visse færdigheder, såsom koncentration, observation og bearbejdning af informationer, som er nødvendige i trafikken," lyder det blandt andet i det skriftlige svar.

Buschauffører over 75 år i Norge må altså dog gerne føre tomme busser, som Leifen har gjort det i snart 15 år. I Danmark er der ingen øvre aldersgrænse for buschauffører, der befordrer passagerer.