Postnord i Sverige har fundet et nyt gear – eller rettere, de har valgt at sænke farten på deres elbiler.
Med et tryk på bremsen har postgiganten besluttet, at ingen af deres elektriske køretøjer må køre hurtigere end 90 km/t - og det er ikke just for at nyde udsigten på køreturen.
Beslutningen er truffet for at sikre, at postbudene kan fuldføre deres ruter uden at skulle holde irriterende pauser ved ladestationerne.
Det fortæller den svenske radiostation SverigeRadio.
Dan Jönsson fra Postnord fortæller, at udfordringen især ligger i elbilernes rækkevidde, og at højere hastigheder simpelthen dræner batterierne for hurtigt.
"Vi bruger længere og længere tid på at køre ruterne, og det handler meget om rækkevidde. 80 km/t er et bristepunkt, hvor vi forbruger mere strøm, og så rækker den ikke, og vi kommer ikke rundt på ruten,” siger Jönsson til radiostationen.
Der var endda overvejelser om at sænke farten endnu mere til 80 km/t, men det scenarie ville sandsynligvis få andre bilister til at rive sig i håret. På motorvejen kan det skabe frustration, hvis en elbil tøffer afsted blandt hurtigere kørende biler, så den idé blev hurtigt droppet.
"Når man kører 80 km/t på motorvejen, bliver vi et irritationsmoment," forklarer Jönsson og understreger, at 90 km/t var det bedste kompromis.
Trods ledelsens forsikringer om, at den nye fartgrænse ikke vil påvirke leveringstiderne, er der alligevel en del postbude, som frygter, at de får problemer med at nå deres ruter til tiden. Ledelsen afviser dog bekymringerne og fastholder, at kunderne ikke vil kunne mærke nogen forskel.
Som en del af den grønne omstilling har Postnord allerede investeret i 400 elektriske Opel Combo-e’er. Elbilerne er nu en fast del af virksomhedens vognpark, der tæller hele 7.500 køretøjer, hvoraf omkring en tredjedel allerede er elektriske.