Kørekort regelændring på vej: Disse bilister har god grund til at glæde sig

Nicolai H

21 uger siden

|

22/07/2024
Trafikken
Foto: Wikimedia Commons
Nu bliver det noget mere overskueligt for disse trafikanter.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Efter flere års grundig gennemgang og diskussion er revisionen af det europæiske kørekortdirektiv tæt på at nå sin afslutning.

Det har været en langvarig proces, hvor forskellige interesser og synspunkter har spillet en central rolle.

I februar blev forslaget behandlet af EU-parlamentet, men inden det kan træde i kraft, kræves der endnu en behandling.

Den vigtige beslutning er længe ventet af mange interessenter, som både tæller private ejere og producenter af autocampere.

Det skriver bobilverden.

Selvom optimisterne håbede på, at det nye EU-parlament ville behandle direktivet i sidste uge, blev forventningerne ikke indfriet.

Den nyvalgte forsamling har brugt ugen på at etablere sig, og i disse dage er parlamentet derfor præget af betydelige ændringer i magtfordelingen mellem de politiske blokke.

Vindene har derfor taget tid om at lægge sig, hvilket har forsinket behandlingen af kørekortdirektivet. Den eneste ikke-forfatningsmæssige beslutning, der er blevet taget, angik støtte til Ukraine.

Får stor betydning for autocampere

En af de mest omdiskuterede ændringer i det nye direktiv omhandler vægtgrænser for autocampere.

I dag er en autocamper klassificeret som en personbil og kan derfor køres med det almindelige kørekort B, hvis den holder sig under vægtgrænsen på 3500 kg.

Ejere af autocampere kæmper ofte med at holde sig inden for den nuværende grænse på 3.500 kg, og den foreslåede ændring vil give mulighed for at inkludere vægten af en ubremset trailer på 750 kg i autocamperens samlede vægt.

I praksis betyder det, at man enten kan køre en autocamper registreret til 3.500 kg med en ubremset anhænger på 750 kg eller en autocamper registreret til 4.250 kg uden anhænger – alt sammen med et almindeligt klasse B kørekort.

Forslaget har været genstand for mange justeringer undervejs, men hovedprincippet er, at vægtstigningen primært skal gælde køretøjer med alternativt brændstof. Dog blev der gjort undtagelser for både autocampere og ambulancer.

Udtagelsen forventes også at blive vedtaget under den kommende andenbehandling i EU-parlamentet.

EU-parlamentet samles i plenum fire til fem dage hver måned, men august er en feriemåned, hvilket betyder, at næste mulighed for at færdiggøre kørekortdirektivet bliver i september.

Når direktivet endeligt vedtages, vil de nationale myndigheder få en frist til at implementere ændringerne i den nationale lovgivning, hvilket kan tage op til fire år.