Inden 2026 bliver de at finde i trafikken: Bliver fordelt over hele landet

Emil Martesen

31 uger siden

|

15/05/2024
Trafikken
Foto: Shutterstock
De bliver fordelt over hele landet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Norlys tager nu et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid for den tunge transport, og samarbejder med DFDS om placeringen af ladeinfrastrukturen.

Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.

Samarbejdet betyder, at Norlys løbende bygger ladestationer, som DFDS har brug for til sin voksende flåde af ellastbiler i Danmark. Det sikrer, at DFDS får adgang til flere lademuligheder, og giver samtidig Norlys en kundebase, der vil benytte ladestanderne:

"Vognmændene har tøvet med at investere i ellastbiler, fordi der manglede et effektivt ladenetværk, mens vi i Norlys og andre ladeoperatører ikke har kunnet forsvare at bygge et udbredt ladenetværk, før der var ellastbiler på markedet. Den ’hønen og ægget’-problematik løser vi med dette samarbejde, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet", siger Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning.

De nye ladestationer vil nemlig indgå som en del af Norlys’ landsdækkende ladenetværk til den tunge transport.

Mindst 10 nye ladestationer inden udgangen af 2025

Samarbejdet mellem DFDS og Norlys blev indledt i november, hvor Norlys etablerede den første hurtiglader på DFDS’ adresse ved Onsild i Hobro.

Norlys har allerede erhvervet arealer, der afspejler DFDS’ behov for opladning i deres rutenetværk. Det gælder blandt andet ved Herning og Aalborg.

Det nøjagtige antal ladestationer, som Norlys bygger, er ikke fastlagt endnu, men der bliver forventeligt tale om mindst 10 ladestationer fordelt over hele Danmark inden udgangen af 2025.

Allerede i dag har DFDS 15 elektriske lastbiler på vejene i Danmark. Ved udgangen af 2024 forventer DFDS at have 125 elektriske lastbiler i drift på tværs af virksomhedens lastbilflåde, heraf 25 i Danmark. For DFDS betyder samarbejdet, at virksomheden får adgang til ladeinfrastruktur og dermed kan tilbyde logistikløsninger med lav-emission til kunder i Danmark:

"Vores elektriske lastbiler spiller en nøglerolle i vores ambitioner om at reducere vores CO2-udledning fra vejtransport. Men vi er afhængige af, at ladeinfrastrukturen kommer på plads. Vi ønsker at fremme en mere lav-emissions transportsektor, og vi arbejder tæt sammen med vores kunder og vores leverandører i denne omstilling. Det er vores samarbejde med Norlys et godt eksempel på", siger Anders Christensen, der er VP-Nordic i DFDS logistikdivision.