Der findes efterhånden et bredt udvalg af biler med automatgear.
Samtidig har en lang række danskere i stigende grad valgt netop biler med automatgear på grund af den øgede komfort.
Dog er der stadig flere, der ikke kender til automatgearets mange funktioner, muligheder og faldgruber, som ikke kun kan forbedre køreoplevelsen, men også bidrage til at forlænge bilens levetid og minimere risikoen for dyre reparationer.
Det skriver mediet Car and Motor.
Vær forsigtig med 'S'
Automatgearet har typisk flere 'gear', som er markeret med bogstaver - og de har hver deres særlige funktion.
De fleste bilister er bekendt med, at 'D' står for 'Drive', som bruges til normal kørsel og giver en glidende og brændstofeffektiv køreoplevelse.
En anden populær indstilling er 'S', som står for 'Sport'.
Hvis du sætter din bil i sport, tillader den højere motoromdrejninger og hurtigere acceleration. Det er dog vigtigt at bruge 'S'-indstillingen med forsigtighed, da kontinuerligt brug kan øge brændstofforbruget og belaste motoren.
Hold helt stille
Når din bil skal holde stille, bruges 'P'-indstillingen, som dækker over 'Park'. Den låser transmissionen og forhindrer bilen i at rulle, hvilket må siges at være essentielt, når køretøjet parkeres.
'R' for 'Reverse' bruges - som navnet også antyder - til at bakke bilen. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at bilen skal holde fuldstændig stille, inden den sættes i 'R'.
Gør man det, men den stadig ruller, er der risiko for skader på bilen.
Til slut er der 'N', som står for 'Neutral'. Indstillingen bruges sjældent under normal kørsel, men kan være nyttig i specifikke situationer, såsom når bilen skal slæbes efter et andet køretøj.
Ved at forstå og bruge de forskellige gearindstillinger korrekt kan bilister ikke kun forbedre deres køreoplevelse, men også beskytte deres køretøj mod unødvendigt slid og sikre en længere levetid.