Det kan godt betale sig at overtræde reglerne i Københavns Miljøzone – for Miljøstyrelsen, altså.
Siden 1. oktober 2023 har det været en lukrativ affære at overvåge og uddele bøder til de bilister, der vovede sig ind i zonen med deres aldrende dieselbiler.
Miljøstyrelsen har haft travlt med bødeblokken og kan nu gøre status efter næsten et år med de nye regler.
I alt har 9.681 køretøjer fået en venlig påmindelse i form af en bøde, hvilket har resulteret i intet mindre end 30,7 millioner kroner i statskassen.
Det viser den seneste opgørelse fra styrelsen, som KøbenhavnLiv har fået adgang til.
Forbuddet gælder primært biler, lastbiler og varebiler fra før 2009, som ikke længere har lov til at køre ind i miljøzonerne, der omfatter København og Frederiksberg. Formålet med miljøzonerne er at reducere forureningen i byens gader, men det har altså også vist sig at være en guldgrube for staten.
Det var især i starten af ordningen, at bilisterne skulle lære det på den hårde måde. Tilbage i oktober 2023 blev hele 2.118 personbiler fanget i at krydse miljøzonens grænser, mens tallet i juli 2024 var faldet til 338 personbiler.
Måske er bilisterne begyndt at forstå budskabet, eller også har de ældre dieselkøretøjer efterhånden fundet andre ruter.
Hårdt slag for lastbilsejere
Selvom det måske gør ondt at betale en bøde på 1.500 kroner for en personbil, så er det ingenting sammenlignet med den regning, lastbilsejere får stukket i hånden.
Hvis en lastbil eller bus sniger sig ind i miljøzonen, koster det hele 12.500 kroner. Det kan hurtigt løbe op, og det ser ud til, at lastbilchaufførerne har fået færten af det, for de bliver fanget sjældnere.
Miljøstyrelsen holder styr på det hele ved hjælp af både stationære og mobile kameraer, som scanner nummerpladerne og sørger for, at ingen slipper forbi uden at betale prisen for deres udstødningsgasser.
Selvom de mange millioner kroner sikkert luner i statskassen, er formålet med miljøzonerne ikke kun at fylde pengekassen op. Det handler om at nedbringe dieselkøretøjernes forurening og forbedre luftkvaliteten i hovedstaden.
Hvert år mister omkring 450 københavnere livet på grund af dårlig luft, og den høje luftforurening har også vist sig at være skyld i mange nye astmatilfælde blandt byens børn.
Så selvom bøderne gør ondt på bilisterne, kan man håbe, at det på sigt fører til renere luft og færre sygedage for byens indbyggere.