Selvom det ofte er DSB, der får skylden for diverse forsinkelser og aflysninger på danske togstrækninger, så er det faktisk jævnligt Banedanmark, der bærer skylden.
Det er nemlig Banedanmark, der tager sig af blandt andet vedligeholdelse, reparation og udbygning af jernbanenettet i Danmark.
Netop sporarbejde er ofte årsagen til forsinkede eller aflyste tog, og de næste par måneder bliver ingen undtagelse.
Det advarer Banedanmark selv om i en pressemeddelelse, hvori de skriver, at en befærdet togstrækning i Jylland de næste par måneder vil blive kraftigt påvirket af sporarbejde.
Halvering af tog
Det er helt konkret sporene mellem det sydjyske togcentrum Fredericia og den sønderjyske by Padborg, der "i den kommende tid [får] et grundigt løft, som skal sikre, at banen er klar til togdrift i mange år frem."
Fra d. 12. september vil Banedanmark derfor gå "i gang med at udskifte skinner, sveller og sporskrifter på strækningen [...]."
Det kommer ifølge TV2 helt konkret til at resultere i, at cirka halvdelen af togene på strækningen aflyses i perioden, og enkelte weekendnætter kommer der slet ikke til at køre tog. Der vil i stedet blive indsat togbusser.
"Fornyelsen er nødvendig for at opretholde en stabil togdrift [...]," lyder det fra Banedanmark, som har argumenteret for, at den omhandlende strækning er "godt slidt."
"Det er godt for passagererne, som vil opleve øget komfort og færre forsinkelser," lyder det fra anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen.
Sporarbejdet ventes at være færdigt i midten af december, og rejsende på strækningen må altså trækkes med forsinkelser og aflysninger de næste ca. tre måneder.
Banedanmark opfordrer passagerer til at planlægge deres rejser i god tid via Rejseplanen og til at holde sig opdateret på deres rejse i 'Mit Tog'-appen. Mere information kan findes på DSB's hjemmeside.
Dette skal laves
Sporarbejdet kommer som nævnt til at vare ca. tre måneder og vil involvere flere sporlukninger.
Det skyldes, at et større antal projekter skal udføres. Herunder kan du læse, hvad Banedanmark skal lave på strækningen mellem Fredericia og Padborg:
Udskifte skinner og sveller på 17,6 km spor
Rense skærverne på 21,5 km spor
Sænke sporet under 3 broer
Etablere kantbjælkeforhøjelse og ballastsikring på ni broer
Forny afvanding på 2,1 km spor