Som led i regeringens aftale om Deludmøntning af Grøn Fond, afsættes der nu yderligere midler til at sætte skub på den grønne omstilling af lastbiler.
Mere specifikt forhøjes de 300 millioner kroner, der er afsat på finansloven, med 450 mio. kr., så der i alt gives 750 millioner kroner til grønne tiltag og effektiviseringer af vejtransporten fra 2024-2030, hvorefter der er afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem.
Derudover afsættes der 161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025 og frem mod 2030.
Sådan skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
"Jeg glæder mig over, at vi nu afsætter 750 millioner kroner til den grønne omstilling af den tunge transport, der for eksempel kan gå til indkøb af grønne lastbiler, depotladning eller forøgelse af lastbilernes tilladte vægt og dimensioner", siger transportminister Thomas Danielsen og fortsætter:
"Disse midler kommer oveni de 760 mio. kr., vi allerede har afsat til ladeinfrastruktur. Nu ser jeg frem til en dialog med branchen om, hvordan vi bedst muligt udmønter midlerne og dermed hjælper erhvervet på vej med den grønne omstilling."
Regeringen lægger op til, at de afsatte rammer skal udmøntes på baggrund af en inddragelse af branchen, hvor målet er at opnå den størst mulige CO2-reduktion kombineret med de størst mulige samfunds- og erhvervsøkonomiske gevinster.
Rammen til grønne tiltag kan for eksempel gå til indkøb af grønne lastbiler og etablering af depotladning, mens effektiviseringer af vejtransporten for eksempel kunne være forøgelse af lastbilernes totalvægt eller udvidelse af forsøgsordningen med dobbelttrailer.
Det er initiativer, der sikrer, at man kan øge effektiviteten, og dermed mindske CO2-udledningen per fragtet vare.
De to rammer indgår som kompenserende tiltag til erhvervet for en forhøjelse af dieselafgiften på 50 øre pr. liter i aftale om Deludmøntning af Grøn Fond. Regeringen har desuden prioritereret at afsætte i alt 1 mia. kr. over perioden 2025-2028 til en midlertidig nedsættelse af kilometerbaseret vejafgift for lastbiler. Aftalen indeholder dermed kompenserende tiltag til erhvervet for ca. 1,9 mia. kr. frem mod 2030.
Overblik over regeringens støtte til grøn omstilling af tung transport
750 millioner kroner til grøn omstilling og effektiviseringer fra 2024-2030, hvorefter der er afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem
161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025-2030.
Ca. 760 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur fra 2024-2030
125 millioner kroner i 2024 til fremrykning af initiativet om en lempelse af reglerne for vægt- og dimensioner og 272 millioner kroner fra 2025 og fremadrettet til initiativet
57,1 millioner kroner til forsøgsordning med dobbelttrailere fra 2022-2005