LG, en af verdens største producenter af smart-tv'er, har annonceret et nyt globalt samarbejde, der kan ændre måden, dine seervaner bliver overvåget på.
Tv'et kigger med
LG indgår et flerårigt partnerskab med analysefirmaet Zenapse, som skal udnytte kunstig intelligens til at analysere seernes psykologiske profiler.
Ifølge en pressemeddelelse vil samarbejdet omfatte data fra op mod 200 millioner tv på verdensplan, hvilket betyder, at millioner af seere vil få deres adfærd nøje kortlagt.
Det skriver Is.
Systemet skal ikke bare se, hvilke programmer du vælger.
Softwaren forsøger også at udlede personlige interesser, personlighedstræk og livsstil ud fra, hvad du ser og hvordan du reagerer.
På den baggrund kan seerne blive placeret i profiler som "sociale netværkere", "emotionelle planlæggere" eller "økonomisk bevidste".
Zenapse baserer sine vurderinger blandt andet på følelser udledt fra film- og seriemanuskripter, seeradfærd og data fra LGs eget ACR-system.
ACR, automatisk indholdsgenkendelse, registrerer allerede, hvilket indhold brugerne ser, og har tidligere vakt bekymring blandt fortalerne for privatlivets fred.
Uvis fremtid for privatlivet
Der findes en mulighed for at slå ACR fra i tv-indstillingerne, men det er uklart, om denne funktion også blokerer Zenapse-teknologien.
Der er heller ingen præcis tidsplan for, hvornår det nye system træder i kraft, eller hvordan det vil fungere i EU, hvor der er skrappe regler for databeskyttelse.
Målet er at kunne vise målrettede annoncer direkte på tv'ets startskærm, på gratis kanaler og andre dele af LG’s webOS-platform.
Nyheden har allerede skabt røre blandt brugerne, især på techsitet Ars Technica, hvor vrede kommentarer vælter ind.
Flere skriver, at de fremover vil holde deres smart-tv helt offline, afbryde wi-fi-modtagere eller kun bruge deres tv som dumme skærme uden internetforbindelse.
LG har endnu ikke ønsket at kommentere på kritikken.
Hvis du troede, at dit tv bare var en passiv underholdningskilde, kan det snart vise sig, at det i virkeligheden er dit hjems mest nysgerrige gæst.