- Må jeg se iPad? Skal vi ikke have pomfritter i aften? Må jeg ikke få det her legetøj?
De fleste forældre oplever, at deres børn plager fra tid til anden - nogle børn mere end andre.
Ifølge et nyt studie kan du dog slippe af med to af ovenstående plage-eksempler, hvis blot du sætter grænser for dine børns skærm-tid.
Det er organisationen Cancer Research UK, der står bag det nye studie, der overraksende viser, at børn, der tilbringer mere end en halv time om dagen på nettet eller foran tv’et, er næsten dobbelt så tilbøjelige til at plage deres forældre om junkfood og søde sager.
- Små børn, som bruger meget tid på internettet og på at se tv, er mere tilbøjelige til at bede om, købe og indtage usundt mad og drikke, forklarer Emma Boyland, der er en af de ledende forskere bag studiet.
Tilsvarende viser undersøgelsen, at de børn og unge, der tilbringer mere end tre timer om dagen foran tv- computer- iPad- eller mobilskærmen, er mere end fire gange så tilbøjelige til at kræve junkfood i forhold til dem, der kun tilbringer en halv time om dagen foran en skærm.
Som en direkte konsekvnes heraf viser undersøgelsen også, at disse børn og unge, der er meget på nettet, har næsten 80 procent større risiko for at udvikle overvægt eller svær overvægt.
Denne overvægt vil højst sandsynlig resultere i sundhedsmæssige problemer, og blandt andet vil disse børn og unge være i større risiko for at udvikle hele 13 forskellige typer af kræft senere i livet i forhold til normaltvægtige børn.
Den direkte kobling mellem skærm-tid og junkfood skal findes i de mange reklamer og annoncer for usundt mad, som florerer på nettet og i tv-reklamer. En reklamation som let påvirker børn.
- Vores forskning viser, at denne tendens (overvægt, red.) kan forbindes til den mængde af tid, som børn tilbringer foran en skræm og som resultat af det stigende antal af fristende reklamer, som de ser for disse produkter, forklarer Emma Boyland.
Hun bliver bakket op af Jyotsna Vohra fra Cancer Research UK.
- Overvægt er den største årsag til kræft i England efter rygning, så det er afgørende, at vi - når vi ser reklamer for junkfood i den bedste sendetid - har en tilsvarende beskyttelse til de børn, der ser reklamerne på tv eller online, forklarer han.
I undersøgelsen har forskere fra The University of Liverpool og Cancer Research UK adspurgt næsten 2.500 børn i alderen 7-11 år samt deres forældre om børnenes skærm- og spisevaner.
I gennemsnit viste de adspurgte børn sig at være på nettet 16 timer om ugen - altså knap 2,3 timer om dagen. Samtidig tilbragte de 22 timer om ugen foran fjernsynet.
I løbet af disse timer blev børnene bombarderet med reklamer for junkfood og søde sager, og jo flere reklamer de så, jo mere tilbøjelige var de til at spørge efter den usunde mad.
Da forskerne gik i detaljer med de forskellige fødevarer, var børnene fre gange mere tilbøjelige til at ønske chokolade og over tre gange så tilbøjelige til at ønske sodavand, hvis de så mere end tre timer tv om dagen.
Undersøgelsen viste også, at en ud af tre seksårige allerede var overvægtige, og overordnet set har resultatet af den nye forskning vakt bekymring hos forskerne bag studiet.