22.4 kilometer og masser af højdemeter skal Tour de France-rytterne ud på i dag. Det lyder måske ikke af meget, men når der er tale om en enkeltstart, manden mod uret, er det en voldsom etape.
Etapen starter ud med en stigning på 1.3 kilometer med 8.5% i snit, inden en nedkørsel og et godt stykke i fladt terræn, inden rytterne skal ud på den voldsomme stigning der først starter med 6.3 kilometer stigning på 6.6% inden de slutter af med 2.8 kilometer stigning med 8.5%
Denne enkeltstart kan ende med at gøre hele forskellen, som kan afgøre Tour de France 2023, og derfor er de enkelte valg rytterne tager, vigtigere end nogensinde.
Noget tyder på, at Tadej Pogcar og Jonas Vingegaard kommer til at tage to forskellige valg til etapen.
Brugeren Cyclingsland på Twitter har nemlig delt et billede fra gårsdagens hviledag, hvor flere hold benyttede muligheden for at teste enkeltstartsruten af. Her viser et billede, som du kan se længere nede i artiklen, at Tadej Pogacar i løbet af ruten står af for at skifte cykel.
En beslutning der bestemt ikke er uhørt, men, Jumbo Visma og Jonas Vingegaard gjorde det ikke, da de testede ruten af, og dermed kan det tyde på, at UAE og Jumbo Visma går ind til ruten med to forskellige strategier.
Derfor vælger de at skifte cykel
Under en enkeltstart i cykelløb kan det være en strategisk fordel for nogle ryttere at skifte cykel undervejs. Dette skyldes primært forskelle i terrænet og de specifikke krav, det stiller til cyklen.
Enkeltstarter kan variere meget i profil, fra flade ruter til bjergetaper. På flade strækninger er aerodynamik afgørende, og her vil rytterne typisk vælge en tidskørselscykel, der er designet til at minimere luftmodstanden og optimere hastigheden. Disse cykler har en mere aggressiv geometri, der får rytteren til at sidde i en mere fremadlænet position, hvilket reducerer vindmodstanden.
Men når ruten bliver stejl, kan det være en fordel at skifte til en lettere klatrecykel. Disse cykler er designet til at være lette og responsive, hvilket gør dem ideelle til at tackle stejle stigninger. Selvom de ikke er så aerodynamiske som tidskørselscykler, er vægtreduktionen og den bedre manøvredygtighed på stejle stigninger ofte en større fordel.
Derfor vil ryttere, der står over for en enkeltstart med både flade strækninger og stejle stigninger, ofte vælge at skifte cykel undervejs for at optimere deres præstation i de forskellige dele af løbet.
Om det kommer til at gøre en forskel, vil vi få svar på senere i dag. Tadej Pogacar begynder sin enkelstart klokken 16.58, mens Jonas Vingegaard begynder klokken 17.00.