Coronavirus har taget enormt hårdt på flyindustrien, som dagligt blødte kroner under nedlukningerne. Derfor er det også et stor efterslæb, som nu skal indhentes. Scandinavian Airlines er derfor ikke en undtagelse.
Forskellen er dog, at næsten halvdelen af SAS’ aktier er statsejet. Sverige og Danmark ejer således hver især 22 procent af aktierne i det kriseramte flyselskab, som foruden coronarestriktioner har døjet med strejke blandt firmaets lufthavnspersonale.
Det vil altså sige, at 44 procent er statsejet. SAS fremlagde i starten af året et bud på en redningsplan under navnet SAS Forward. Her blev ejerne bedt om samlet set at skyde 9,5 milliarder i svenske kroner ind i selskabet.
Denne plan er nu i fare for at mislykkes, for Sverige har nu meddelt, at man ikke vil skyde penge ind i SAS.
Af samme årsag forventer den svenske stat også at miste et par procenter af ejerandelen, oplyser den svenske erhvervsminister Karl-Petter Thorwaldsson på et pressemøde tirsdag ifølge TV 2.
På pressemødet blev Karl-Petter Thorwaldsson spurgt ind til, på hvilken baggrund den svenske regering har truffet beslutningen om ikke at tilføre flere penge til SAS.
- Vi har støttet SAS med otte milliarder (svenske kroner) i en begrænset periode. Et eller andet sted må staten trække en streg og sige, at SAS kan klare sig på indtægterne. Derfor synes vi, det er rimeligt. De kan søge kapital på en anden måde og andre ejere, siger Karl-Petter Thorwaldsson.
Hvor SAS så skal finde sine penge henne, må tiden vise. Hos Sydbank kalder Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef og ekspert i flybranchen, situationen for "en skillevej" mellem SAS og de to nordiske stater.
- Den fælles nordiske indflydelse, der har været, er fortid. Reelt betyder det, at den danske ejerandel nok bliver svækket, for vi får formentlig ikke lov til at løfte vores ejerandel, siger han til TV 2.