Vaskeægte prisbombe i lufthavn: Johan kunne ikke tro sine egne øjne, da han så regningen

Emil Martesen

6 uger siden

|

08/10/2024
Nyheder
Foto: X (tidligere kendt som Twitter)
Foto: X (tidligere kendt som Twitter)
Da Johan skulle nyde et lækkert måltid i lufthavnen, blev han noget så chokeret over prisen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er ingen hemmelighed, at priserne i lufthavne ofte er højere end andre steder. Men for nylig blev en pris på en almindelig rejesandwich og en øl i Landvetter Airport i Sverige årsag til en storm af forargelse på sociale medier.

På trods af den generelle forventning om højere priser i lufthavne, blev regningen på SEK 422 (svarende til omkring 268 danske kroner) for dette simple måltid betragtet som ude af proportioner.

Det skriver norske DinSide.

Det var den svenske seniorøkonom i SEB, Johan Javeus, der satte fokus på dette absurde prisniveau ved at dele det på sociale medier, nærmere bestemt på X (tidligere kendt som Twitter).

"Ok, svært at blive chokeret over, hvor meget tingene koster i disse dage, men denne her er svær at slå. En ganske almindelig rejesandwich og en almindelig øl i Landvetter Airport... 422 SEK!!!,' skrev han.

Javeus' opslag er efterfølgende gået viralt og har i skrivende stund mere end 2.800 'likes' og 532 kommentarer.

Kommentarerne spænder vidt, fra dem, der betragter det som en trist realitet i lufthavne, til dem, der ikke kan tro deres øjne og foretrækker at sulte end at betale sådanne priser.

"Så sulter jeg hellere ihjel," skriver Mathias Sundin.

Mens Javeus har undladt at kommentere sagen yderligere over for medierne, har hans opslag sat gang i en større diskussion om priserne i svenske lufthavne og spørgsmålet om, hvorvidt de er uretfærdigt høje.

Blandt andet har Swedavia reageret på opslaget. Dette sker efter resultatet af Swedavias seneste forbrugerundersøgelse, hvor kunderne klagede over de høje fødevarepriser i lufthavnene.

"Priserne i lufthavnen må ikke være mere end ti procent højere end tilsvarende produkter i byen," udtalte Swedavias marketingchef til Dagens Industri.