Værd at vide: Samtlige bilister med Saphe, bør læse dette

Kamille Isaksen

13 timer siden

|

17/01/2025
Nyheder
Foto: Saphe
Hvis du har en Saphe i bilen, er det en god ide at læse med her.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

"Saphe kan ændre vilkårene når som helst uden varsel."

Sådan lød et af vilkårene i forbrugeraftaler hos Saphe A/S, indtil virksomheden fjernede det den 25. maj 2024.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at dette vilkår var urimeligt, og at ændringer, som Saphe har gennemført med baggrund i vilkåret, er ugyldige.

Det betyder, at forbrugerne ikke er bundet af ændringer foretaget under de tidligere vilkår.

Sådan skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Saphe sælger trafikalarmer og abonnementer hertil med det formål, at kunderne kan undgå fartbøder og ulykker.

Det ugyldige aftalevilkår har stået i Saphes vilkår og betingelser i perioden 13. april 2021 til 25. maj 2024.

Vilkåret gav Saphe adgang til på ethvert tidspunkt at foretage ikke nærmere angivne ensidige aftaleændringer. Tilmed skulle Saphe hverken angive en gyldig grund eller varsle sine kunder om ændringerne, før de trådte i kraft.

Saphe har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at selskabet har foretaget ændringer i sine vilkår med hjemmel i det urimelige aftalevilkår.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Saphe derved har handlet i strid med god markedsføringsskik.

Saphe benyttede vilkåret til at gøre det obligatorisk for alle kunder at blive registreret i appen Saphe Link, hvilket medførte, at cirka 300.000 kunder oprettede en brugerkonto hos Saphe i sommeren 2023.

Vilkårene i forbrugernes aftaler blev også ændret i august 2023, hvor der blandt andet blev indført et årsmedlemsskab og ændret på vilkårene for Saphe Premium-abonnenter om fortrydelse, opsigelse og prisændringer.

Efter at have modtaget en klage fra en kunde hos Saphe henvendte Forbrugerombudsmanden sig til virksomheden i begyndelsen af maj 2024.

Saphe vurderede herefter selv, at vilkåret om ændring af deres forbrugeraftaler potentielt var ugyldigt, og Saphe oplyste, at de ønskede at indføre et nyt ændringsvilkår, som levede op til gældende ret.

Hvis en virksomhed ønsker at ændre i sine aftaler med forbrugere, så kræver det som udgangspunkt hver enkelt kundes udtrykkelige accept. Ensidige ændringer i aftalen kan kun foretages, hvis virksomheden har en klar og tydelig hjemmel til det, og hvis denne hjemmel specificerer, hvilke omstændigheder, der giver virksomheden mulighed for at foretage nærmere bestemte ændringer," siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen og fortsætter:

"Kunderne skal desuden varsles og have at vide, hvad ændringen indebærer, ligesom kunden skal have mulighed for at træde ud aftalen, hvis man ikke vil acceptere ændringen."

Saphe har haft et vilkår, der efter ordlyden gjorde det muligt til hver en tid og uden nærmere bestemt anledning, at ændre i kundernes aftaler uden at varsle dem herom.

Saphe har tilmed benyttet sig af vilkåret. Dermed har virksomheden både overtrådt aftaleloven og markedsføringsloven.