Unge MGP-stjerner får coaching i stedet for cd

admin

10 år siden

|

15/03/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Grand prix-feberen i Danmark er langt fra at lægge sig. Lørdag er det nemlig børnenes tur til at synge sig til en sejr i børnenes udgave af Melodi Grand Prix.

Der er dog sket en del med Børnenes MGP, siden det første gang løb af stablen i 2000.

DR satser i højere grad på at klæde børnene bedre på til en musikkarriere, og derfor skiftede tv-stationen for tre år siden præmien på en pladekontrakt ud med et professionelt coaching-forløb. En beslutning, DR er glade for.

- På MGP har vi ikke professionelle popstjerner, der nødvendigvis er klar til at udgive en plade. Et coaching-forløb stemmer mere overens med det, vi værdimæssigt vil med MGP, siger underholdningsdirektør i DR, Rasmus Ladefoged.

Det er Koda, der varetager musikers ophavsrettigheder, som har stået bag coaching-forløbet.

Står det til dem, er der ingen grund til at trække en pladekontrakt ned over en artist, der har brug for hjælp til noget andet.

- I dag er det at lave en cd ikke nødvendigvis det eneste mål. Det handler i høj grad om at udvikle børnene og give dem nogle bedre forudsætninger for at lave musik i fremtiden, siger kommunikationschef i Koda, Nikolaj Hyltén-Cavallius.

Han fortæller, at forløbene kan være vidt forskellige, alt efter hvad vinderen har behov for. Det kan både være hjælp til sangskrivning, øve sig på et instrument, indspille sine egne sang eller hjælp til markedsføring.

Rasmus Ladefoged er sikker på, at vejledning til vinderen i højere grad ruster de unge deltagere til en musikkarriere, end hvis de fik en pladekontrakt:

- Præmien giver dem mulighed for at prøve kræfter med det, de virkelig brænder for. Her kan børnene få afklaret, hvad de synes er fedest med hjælp fra professionelle.

Sidste års vinder, den 13-årige Kristian Dahlgård Mikkelsen, har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med produceren Søren Mikkelsen, der blandt andet har arbejdet med Kim Larsen og Sys Bjerre.

/ritzau/