Det er ingens næse gået forbi, at energipriserne i den grad har kunnet mærkes på danskernes pengepung.
Men snilde danskere og især elbilejere har fundet en gylden middelvej til at mindske deres økonomiske byrde. Det handler simpelthen om at udnytte nattetimerne til energiforbrug.
Og der er god grund til at spidse øre, for det kan spare dig for tusindvis af kroner årligt.
Nøglespilleren i energisektoren, Cerius-Radiusi, der transporterer strøm til halvanden million elkunder i Østdanmark, har observeret en tydelig tendens: Flere og flere elbilejere vælger nu at lade deres biler op om natten, hvor elpriserne – og tarifferne for strømleverance – er markant lavere.
Direktør Jens Fossar-Madsen fra Cerius-Radius lægger ikke skjul på, at denne udvikling viser en villighed blandt kunderne til at ændre vaner til fordel for både deres egen pengepung og samfundets energiforsyning:
"For størstedelens vedkommende er det jo ikke vigtigt, hvornår bilen lader. Der skal bare være strøm på den næste morgen, når de skal på arbejde", lyder det fra direktør hos Cerius-Radius, Jens Fossar-Madsen i en pressemeddelelse.
Og der er mange at spare ved et typisk forbrug på cirka 4.000 kWh om året til elbilen. Her vil regningen mere end halveres til omkring 2.500 kroner, hvis man alene oplader bilen om natten i stedet for at lade bilen op i aftentimerne, hvor selvsamme regning vil lyde på svimlende 6.000 kroner.
Forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, deler denne optimisme og ser elbilejernes tilpasning som en 'win-win' situation. Ved at lade op på strategiske tidspunkter undgår forbrugerne høje tariffer og bidrager samtidig til et mindre presset elnet. Han fremhæver i samme ombæring også den langsigtede gevinst ved denne adfærd, da det på sigt kan give lavere tariffer.