Supermarked i chokerende afsløring: Sådan snyder de dig til at købe mere uden du opdager det

Laurids Gjelstrup

1 dag siden

|

17/04/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sådan snyder de dig til at købe mere uden du opdager det.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der er knald på tilbudsaviserne, og danskerne strømmer hver uge mod butikker med skarpe priser og fyldte hylder.

En af de mest populære dagligvarekæder i landet har i årevis haft vind i sejlene, men nu kaster nye oplysninger et anderledes lys over butikkernes metoder.

Flere tidligere ansatte i Lidl står frem og løfter sløret for, hvordan butikken ifølge dem påvirker kundernes adfærd gennem veltilrettelagte tricks.

Det skriver Presse-Fotos

En dokumentar afslører, at butikskæden ikke blot benytter de klassiske greb, som at placere friske grøntsager ved indgangen for at fremkalde en følelse af sundhed og balance tidligt i indkøbsturen.

Ifølge de ansatte går Lidl langt videre i forsøget på at få forbrugerne til at lægge mere i kurven, og det handler ikke kun om placeringen af grønt.

Dette er et centralt punkt

Et centralt punkt er indkøbsvognene. De er designet til at virke større end gennemsnittet og lavet på en måde, hvor varerne ikke glider frem mod håndtaget.

Det skaber en illusion af, at vognen ikke er særligt fyldt, og dermed at man sagtens kan købe lidt mere. En tidligere medarbejder siger i dokumentaren:

“Hvis vi havde haft mindre indkøbsvogne, ville Lidl aldrig have kunnet producere det salg, som det nu producerer.”

Et andet greb, som ifølge dokumentaren adskiller Lidl fra konkurrenterne, er placeringen af prismærker.

I stedet for at placere prisskiltene under varerne, som det er kutyme i mange andre butikker, placeres de ovenover.

Det kan føre til, at kunder forveksler pris og produkt og i sidste ende kommer hjem med noget andet, end de troede, de købte.

Samtidig vokser butikkens omsætning. For mens kunderne føler, at de handler økonomisk og ansvarligt, er det måske i virkeligheden butikken, der sætter dagsordenen.

Ads by MGDK